Hjälp med att starta tidning...

12
Kortfattat kan jag säga att jag funderat på att starta en tidning på ca 200 sidor som ska ges ut en gång i månaden.

Innehåll har jag inga problem med... men när det gäller tryckeri och distributörer så har jag ingen anning om var jag ska börja leta, så jag tyckte jag kunde börja med att fråga här.

PS. När det gäller utseende vill jag att den ska se ut som Super play (exempel), och då menar jag inte innehåll, utan kvalitet på sidor osv.

1616
4
Jag har tidigare arbetat med flertal tidningar däribland speltidningar som Codex och Cool. även om innehållet kanske är fel för dig ;-)[br][br]Månatlig tidning på 200 sidor är en inte obetydande trycksak. Tryckeri och distribution är två knepiga saker i tidningsbranschen. En del hänger på upplaga och en annan del hur långt du vill nå ut med tidningen. En viktig sak att tänka på är tidningens vikt för att inte frakt och distributionskostnaden ska skjuta i höjden vilket på en 200 sidors tidning lätt kan göra om man väljer ett tyngre papper. Andra viktiga saker du ska tänka på att ansöka om är ISSN-nr. [br][br]Oftast väljer man tryckeri efter kvalitet, leveranstid och pris. I en månatlig produktion kan det vara viktigt att ha tryckerier som ligger i eller väldigt nära sverige för att snabbt få fram trycksaken i tid och klar för leverans.[br][br]Hör gärna av dig om du har några konkreta frågor eller behöver hjälp med det grafiska.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
640
5
Hej! [br][br]Slå en signal till [url=http://www.roxx.se]www.roxx.se[/url][br][br]Dom "tar hand om allt" åt dig om du vill det.[br][br]MVH[br][br]R
1616
4
[quote]Dom "tar hand om allt" åt dig om du vill det.[/quote][br][br]Vem gör inte det om eknomin tillåter -.-[br]Roxx verkar dock inriktade på företagstidningar?
Må väl!
12
Tack för tipsen.[br][br]Mojo, om det inte är för jobbigt, kan du förklara steg för steg vad man gör från det att men är klar med all innehåll, tills det att kunden har tidningen. Med andra ord, när kommer distributören in, osv.
1616
4
Eftersom du verkar vara i ett initialt skede så är det mycket att se över. Hade det vart i en rullande process så kan man lätt kortfatta ner steg för steg momenten, men i detta skedet så verkar du varken ha bakomliggande underlag för hela processen vilket oftast innebär fler moment och avtal som ska knytas. Det kan endast göras utifrån dina förutsättningar och hur ditt underlag ser ut som du lämnar ifrån dig.[br][br]Ex nämner du "klar med all innehåll" vilket inte säger om innehållet är layoutat och klart eller bara att det finns texter och bilder som ska placeras i ett layoutdokument?[br][br]Ska du välja ett tryckeri så är det inte bara att lämna allt material till tryckeriet layoutat och klart. De flesta tryckerier har egna sk ICC-profiler som din layoutade trycksak ska ställas in för vilket du måste göra i arbetsdokumenten. ICC-profilerna styr hur bra färgerna återges i tryck. Vilket då innebär att samliga bilder och dokument måste kontrolleras så att de ligger i rätt ICC-profil. ICC-profilen ska du också ge till de annonsörer som kommer in med egenproducerade annonser så att deras originalare kan säkra sina färger efter ICC-profilen. Blir det feltryck i en annons exempelvis på en kunds logotyp och du inte har lämnat uppgifter om ICC-profilen så kan du få stå för annonskostnaden. [br][br]Tidningen storlek har flera betydelser, dels för att passa in i brevlådor och tidningsställ, dels för att man ska få ut så mycket papper som möjligt per ark som trycks. (Högst troligt i detta fall med rulloffset) Även bindningen av tidningens rygg har betydelse.[br][br]En annan sak är vilket raster som anges i lpi (Lines Per Inch) som tidningen ska tryckas med avgör hur många dpi (Dots Per Inch) bilder och dokumentet ska ha för att återges bra. Upplaga, kvalitet, storlek, omfattning, bindning, packning, underlag provtryck/chromalin (+fler provtryck) avgör. [br][br]Vad gäller ISSN koden jag nämnde tidigare är den viktig för numrerade serier. Du kan läsa mer om den på www.kb.se, ska du dessutom ha en EAN-kod, (Streckkod) så går det att knyta avtal med www.gs1.se. De stora svenska tryckarna klarar av att hantera att trycka EAN-kod. Nu framgår det inte hur din distribution är tänkt. Ut i butik eller ut till prenumeranter eller både och? För det är väl värt at ttänka igenom vilka förfaringssätt butikerna har för att mata in tidningarna i sitt sortiment och ta betalt via exempelvis streckkodsläsare.[br][br]Vilken distributör du ska använda dig av beror sig på storleken. Tyvärr har många svenska stora tidningsdistrubitörer en startkostnad som kan vara ganska omfattande. Sedan finns alltid de mindre distrubitörerna men som heller inte når ut till en bred publik. Och som sagt hur många ska skickas till prenumeranter. För inte att förglömma så är adresseringen en omfattande kostnad.[br][br]Tidsuppskattningen kan endast tryckeriet och distributören lämna till dig dvs när du vet samtliga procedurers tidsbilder så får du upprätta ditt arbete efter det. SÅ om du sätter en tidsbild för när tidningen ska nå kund och räknar baklänges. Dvs de dagar distributören vill ha, de dagar tryckeriet vill ha så kommer du at tnå en tidsbild när materialet senast måste vara klart.[br][br]Men det finns som sagt mycket att titta på och just nu utgår jag bara kortfattat från det jag ser att du skrivit vilket är väldigt ... lite.[br][br]Dem korta stegen är enkla.[br][br]Innehållet skapas. [br]Bilder begärs/beställs in till de texter som ska vara. (Se till att skriva riktiga avtal med leverantörerna och läs på lite om upphovsrättslagen. Det är lätt att göra fel här. Utse en bildredaktör som har koll på det.)[br]Texter korrekturläses[br]Innehållet layoutas (Texter, bilder, objekt, typsnitt)[br]En pappersdummy tas fram helst provtryck/chromalin[br]Korrektur på text och layout/färger (Om tid finnes)[br]Orignalen eller pdf lämnas till tryck[br][br]Ja sedan beror det sig på om den ska plastas/packas in kompletteras med [br]reklamflyers, tidningar, tingeltangel, adresseras och vilken distributionsform som gäller. [br][br]Tryckeriet lämnar till dig[br]Du vidaresänder till distributör[br]Distributören sänder ut dem till butik eller prenumeranter.[br]Du eller tryckeriet (beror sig på var det trycks sänder en trycksak till resp universitetsbibliotek du finner mer info på kb om det)[br][br]Puh, inte lätt att försöka göra något kortfattat heller ;-) Många av de olika skedena kommer under en löpande produktion gå in i varandra då man vanligtvis arbetar i olika etapper. Att dra igång en tidning är enormt kul men också väldigt krävande projekt.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Må väl!
1616
4
Ett extra tips kan vara att kolla in Grafisk Kokbok 3.0[br][url=http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9178432243]http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9178432243[/url][br][br]430 sidor skön grafisk läsning som ger en bra komprimerad inblick i den grafiska processen. Köpte själv nyligen denna bok - mest för kuriosa. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.