Lite frågor om butik som säljer kläder

10
Jag har precis startat en nätbutik där jag säljer beg. barnkläder (egna och på kommission), det jag undrar lite över är hur länge har man kläder i butiken som inte har sålts, tar man bort dom typ efter 2 mån eller har man dom bara kvar? Finns det nån generell regel? Frågan uppstår när kunder undrar som jag säljer kläder åt, finns dom som vill ha tillbaka kläderna om dom inte säljs.

Sen har jag en fråga om hur man räknar ut ett snittpris på frakt, vill inte har för hög fraktavgift vare sig dom köper lite eller mycket, men samtidigt får jag inte förlora på det. Just nu har jag satt en pris på 56 kr oavsett hur mycket dom köper, men dom som köper lite reagerar inte så bra på det.

Nån som har butiksvana och som kan svara på detta?

Mvh
Maria/ Marias BarnButik
22
Jag har aldrig arbetat i butik. Men jag skulle tro att man säljer kläderna så länge det är säsong. När det börjar närma sig en ny säljer man ut det på rea. Normalt är marginalerna på kläder så höga att man kan sälja kläderna till halva priset och ändå göra vinst. Jag kan tänka mig att det blir väldigt svårt att sälja saker man bara har en sak kvar av. Jag tror nog många skickar det till välgörenhet eller säljer det i en fyndkorg. Jag skulle gissa att det är svårt att skicka tillbaka varorna till leverantören. Vad ska han med kläderna till? Men jag kan ha fel.
70
Jag tror att det kanske vore smartare om du köpte kläderna av dem direkt? Då kan du ha dem i butiken säsongen ut, och skicka upp den nästa säsong igen om klädesplagget är kvar. Då är ju all text och alla bilder redan tagna, så det blir minimalt med jobb att sätta upp förra sommarens kläder nästa sommar.[br][br]Eftersom det redan är begagnade kläder så spelar det nog ingen roll om det är "årets" kläder eller inte.[br][br]Då slipper du strul med folk som vill ha tillbaka sina kläder, då har ju du redan lagt ut en massa tid på fotograferande och med att lägga upp dem i butiken... Då vill du ju inte bara lämna tillbaka kläderna och ha gjort allt jobb i onödan.
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.