konkurs, är det hotfullt?

5
jag snackade med en person som haft företag tidigare, någon form av butik (sportgrejer), och han sa att när han gick i konkurs så hade han kvar både skulder och avtal till leverantörer etc,

och problemet var att även efter konkursen så ville personer från de drabbade företagen ha pengar av honom, de sket så att säga i lagen och att företaget gått i konkurs, de ansåg att deras egna företag var hotade ifall den kursade inte fixade fram pengarna!

är sånt vanligt? eller var det omogna människor han hade oturen att ha att göra med?
jag tror det löste sig till slut, men det verkar inte kul om det blir hotfullt ifall ens företag inte går runt..  men samtidigt kan jag förstå att de som haft avtal etc och sen står utan köpare inte heller är glada..
1324
2
Det är ju det som är en av dom stora skillnaderna mellan ett AB kontra en Enskild Firma/HB. [br][br]I fallet med Enskild/HB är bolaget samma sak som du och man kan egentigen inte gå i KK för då går du som privatperson också i KK (vilket man i praktiken inte kan). [br]Och då är det du som privatperson som sedan blir ansvarig tills man betalt eller fått en förlikning. [br][br]Ett AB kan dock gå i KK och om man i detta fall skött sina åtaganden mot AB lagen (dvs vidtagit vissa aktiviteter när företagets kapital går under halva aktiekapitalet) så kan man inte bli ansvarig för utestående skulder och åtagande. [br][br]Hans
2360
37
Det kan också vara så att man själv inte är boven i dramat. De man själv är skyldig indirekt kan man göra en plan med att man får mindre rabatt tills båda parter är nöjda. men startar man inget nytt från ett AB så är det som sägs leverantörerna som får stå för notan, sedan finns det den kriminella delen och jag har varit med och dömt i sådana fall. Oftast är det en kägla som ramlar och tar med sig andra i fallet så många företag kan gå i konkurs.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.