Hur väderar jag mitt företag?

33
Har nu äntligen hittat en person som är lämplig för att gå in som delägare i mitt företag, och jag har sökt ett bra tag! Allt administrativt kan man ju få hjälp med av revisorn, men inte själva priset på halva företaget. (Förutom ett så kallat slaktvärde) Det den eventuella delägaren ska köpa in sig på är ju min kundkrets, kontaktnätet, hemsidan, varumärket, och sen då "slaktvärdet"

Hur resonerar man kring de "mjuka värden" som finns och hur värderar man det?

En hyfsad kundkrets och ett stort nätverk, utveklingspotensialen är stor då vi inte idag har några primära konkurenter i området. Hemsidan är bra, och "vilse" är ett känt varumärke, dock bara i Kalmar med omnejd. (Det är här vi kör mest med bilen) Det finns många projet som är på G, dels nya produkter, dels nya sammarbetspartners som stärker varumärket "vilse".

Sen är det så att jag vill ha just honom som delägare och förstår att prissättningen är annorlunda än om någon från gatan vill köpa i sig på 50%.

Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
/Andreas
1165
Låt mig först säga att jag tror mycket på din idé. Jag är själv ingen friluftsmänniska, men önskar att det fanns sådana företag som ditt i Hälsingland, där jag bor. Ungefär samma avstånd från Stockholm som Kalmar, fast åt andra hållet. Och här är det snö på vintern, och i skogen finns det varg, björn, lo och järv. Ett tips om du skall expandera verksamheten ut i landet.[br][br]Det finns många olika sätt att räkna, frågan är hur den nya delägaren köper in sig.[br][br]Köper denne en del av dina aktier som ger dig ett tillskott till din egen plånbok, eller sker det via en nyemission där nya pengar pumpas in i bolaget som motsvarar halva dess värde?[br][br]I det första fallet bör i mina ögon köpeskillingen vara lite lägre, eftersom du befrias från risk, gör en "partiell exit". [br][br]En annan viktig aspekt är möjligheten till avkastning på kapital. Att lägga upp en hög med pengar på bordet och ha framtidsutsikten framför sig att jobba arslet av sig för medioker lön, och där utdelningen från bolaget räcker i bästa fall till att inflationsskydda det insatta kapitalet är ju inte så intressant för många. [br][br]Risken är en annan aspekt. Går bolaget bra idag skall man ta betalt för det, för då är risken för den nya delägaren mindre.[br][br]Till syvende og sidst handlar det om vad du är beredd att släppa ifrån dig hälften av ditt livsverk för, och vad någon är beredd att betala för det. Glöm inte bort att anlita en jurist som gör ett avtal mellan er om hur saker skall fungera. Det är ganska lätt att göra det avtalet när man är överens om saker och ting, men oerhört svårt om man skulle bli oense. Därför skall det göras i tid.[br][br]Se också över saker som t.ex. personlig borgen för företagets lån och krediter etc som ni antingen delar på, eller så skall den som står som borgenär ha betalt för den risken.
33
Tack för svaret, och här kommer lite mer info:[br]Han går isåfall in o köper 50%, med en riktad nyemmision. Som jag bergriper det så sätter han i lika mycket som värdet är idag och det blir dubbelt så mycket aktier. Jag tar inga pengar privat utan vill att de jobbar i företaget. [br]Men där i ligger problemet, att värdera de mjuka värdena som han ska köpa. Det är i princip det som är oklart, kompanjonavtal och allt övrigt admin har vi koll på. [br]Framtidsutsikterna är goda, och sedan starten 01 har omsättningen ökat varge år. Vi har långt ifrån nyttjat den marknaden som finns idag och jag får ständigt förfrågningar från nya företag vi inte jobbat med tidigare. De ny kunderna hör oftast någon som talar om hur nöjda de varit med deras aktivitet/event. [br][br]Men så är det ju i sverige, något ska hälst provats av någon annan innan man själv vågar prova. Och det ska ju helst ha funnits i många år så det inte bara är någon fluga. [br][br]Jag tror att med en delägare kunna höja kapaciteten, efektiviteten och möjligheten till mer jobb. Just nu är det tillfällig brandsläckning på allt, dels för att jag på vissa områden är inefektiv och dels för att vi har mycket att göra.[br][br]Hoppas på fler svar![br][br]/Andreas
223
Mer att tänka på: Vem är det som köper in sig? Är det privatpersonen eller sköter denne det via ett företag? Status på det företaget?[br][br]Hur har personen skött sig i tidigare, liknande situationer? Kommer Vilse bli "ointressant" så fort han/hon fällt den buffeln? Det finns inget som hindrar att du låter honom jobba ett år först, där ni parallellt upprättar konvertibel/option.[br][br]Vad gäller kontaktnät tror jag inte du kan ta med det i en formell värdering, då det är företagets tillgång via dig, och inte en tillgång i sig. På kundkrets kan du kanske prata om anskaffningsvärdet.[br][br]Det låter spontant som att du inte behöver vidare mycket hjälp vad gäller att utveckla företaget, och i det ljuset blir frågan: Är den här personen så fantastisk att du är villig att avstå hälften av ett bolag som tveklöst kommer växa oavsett? I dessa dagar har du knappast problem att anställa kompetens.[br][br]Men så har jag full förståelse ifall du hittat just den där perfekta partnern som skulle göra din arbetssituation så mycket trevligare. I sådana fall förekommer det även att delar av bolag formligen skänks bort.[br][br]/ Mina 39,787 öre (fem cent med dagens växlingskurs)
33
Han köper in sig som privatperson och liksom jag brinner han för att jobba på ett liknande sätt. Jag känner honom sedan innan. [br]2 år på skola ihop, där vi dessutom delade lägenhet, en utbildning som är lite ansvarig till det företag jag driver idag.[br]Vi har dessutom jobbat ihop ca 1 år i min branch och legat på ca 320 timmar var i månaden bitvis, så jag vet att han inte är arbetsskygg.[br][br]Men oavsett hur bra jag känner honom eller hur mycket jag vill just ha honom som delägare vill jag inte ge bort någonting som jag jobbat arslet av mig för att skapa. Dessutom har min sambo försörjt mig de första åren, och alltid stöttat mig till 100% så det vore inte rättvist mot henne att formligen ge bort hälften. Är det någon som ska få, så är det i så fall hon.[br][br]Som jag känner vore 300 000 i riktad nyemmision, och 100 000 till mig privat rimligt i min värld, vet ju dock inte hur rellevant min värld är för andra, varför jag skapat detta inlägg.[br][br]In med 300 papp i företaget (som han själv äger till 50% när han blir delägare). [br]Ner med 100 papp i min ficka, lite för sveda o värk de första grisåren, o lite sill min sambo. [br](älskar ju henne ganska mycket faktiskt :nicka)[br][br]Hur känns det?[br][br]Tacksam för vidare feedback.[br]/Andreas
6
Hej Andreas![br][br]För att börja med tycker jag att du är värd gratulationer. Att någon annan tror på dina idéer och vill köpa in sig nu, när konjunkturen ser ut som den gör är fantastiskt. Sitter i samma situation själv, dock gäller det en nyemission på 2 milj.[br][br]Jag har en ekonomimagister i finansiering och har därför läst allt om hur man värderar företag. Tyvärr handlar det oftast om abstrakta, och ofta komplicerade formler. [br][br]Ett enkelt sätt är att analysera hur mycket din blivande kompanjon vill ha i avkastning på investerat kapital. är det kanske 20-30%? Kan företaget generera generera 120-180 tusen i vinst om året efter att ni har betalat era löner? [br][br]Ett annat sätt är payback-metoden där du helt enkelt räknar ut hur många år det tar din blivande kompanjon att tjäna in pengarna han satsar.[br][br]Har du möjlighet att prognostisera kommande årets vinster? I så fall är det lämpligt att diskontera dem hypotetiska vinster för kommande 5-års period till dagens datum (litet företag = osäker framtid) med avkastningskrav som du tycker är lämpligt. [br][br]Jag tycker dock att inga formler i världen kan fånga hela bilden och ge dig ett värde som passar just ditt företag. Ska du analysera situation i mjuka termer kan du tänka på följande sätt:[br][br]-Hur många timmar har du lagt ner på företaget utan att ta ut lön? värdera dem till ca 300 kr/timma. [br]-Hur mycket kan personen i fråga tillföra företaget? förutom pengar. Har man en styrelse som inte bidrar med något vettigt är det bara att byta ut dem, men har man delägare som sitter och slappar blir det dyrt att byta sådana. [br]-Tänk att du är en större konkurrent till ditt företag. Konjunkturen vänder om 2 år och du vill växa. Hur mycket är du beredd att betala för ditt företag och dina immateriella tillgångar (nätverk, marknadskanaler, varumärke, etc)?[br][br]Håller med [b]Swetrot,[/b] se till att du har ett bra aktieägaravtal på bordet (inkl hembud, förköp, klausuler om arbetsbörda, etc). Se även till att du "klickar" bra med personen. Det ska vara kul att driva eget.[br][br]Lycka till!
Med Värme
--
Alex
33
Super! Tack! Med hjälp av dessa kanske enkla formler kan man ju i alla fall börja någonstans. Hur jag än räknar hamnar jag på mer 300 + 100, Och då känns det plötsligt rimlig med tanke på att jag vill ha honom som delägare. [br][br]Jag ska försöka komma ihåg att meddela hur det går.[br]/Andreas
33
Skit också, han valde att ta ett jobberbjudande på hemmaplan.[br][br]Vilket jag har full förståelse för, vi människor gillar ju det man har o inte det man kan få. Synd bara, när det är en stor dröm för honom att få bli delägare i mitt företag. En chans som säkert kommer hemsöka honom vid ett flertal tillfällen.[br][br]Men han har för ett halvår sedan själv flyttat till Göteboorg, till sin tjej, de har precis fått barn, och hennes föräldrar har också flyttat till Göteborg bara för att vara nära nu när dom fått barn. Ingen av dom har anknytning till Kalmar, så jag förstår verkligen hans (hennes) val .[br] [br]Nån annan som e sugen?[br][br]/Andreas

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.