Nonchalanta distributörer och leverantörer

2
Jag startade i höstas ett företag med inriktning på golfauktioner för att sedan även starta en webbshop och sälja golfartiklar på nätet. Det har nu visat sig totalt hopplöst. Dom få leverantörer man lyckas hitta om man nu sållar bort dom riktiga märkesföretagen verkar totalt ointresserade av att ha fler återförsäljare. Jag har under dom senaste månaderna dammsugit google efter leverantörer som vill ha återförsäljare. Dom är rätt få kan jag säga. Min tanke blev då att maila till någon på företaget där man hade kontaktsidor och hade återförsäljarlogin på sidan. I mina ögon betyder det att man säljer till andra återförs. Jag tror jag har mailat till mionst 30 olika firmor varav 1 välkomnade mig. En annan skulle höra av sig efter golfmässan i Orlando och sedan blev det tyst. En kommer jag ta kontakt med igen som ville jag skulle göra det. En ville ha in mina adressuppgifter och sedan blev det tyst. Övriga har inte ens svrat nej tack. Jag har aldrig sett golf som en snobbsport som många tycker, men den nonchalans och det totala ointresse för att skaffa nya kunder trodde jag aldrig jag skulle behöva uppleva. Det är lika bra att lägga ner så kan dom gå och glassa bäst dom vill!!! Fler som mött samma attityd från andra typer av leverantörer inom andra brancher?
1165
Hej![br][br]Jag har aldrig jobbat med golfartiklar, men jag har arbetat på ett grossistföretag med c:a 4500 återförsäljare i sex europeiska länder. Det fenomen du beskriver känner jag igen, åtminstone när jag drar fram ur minnet vad som stått i tidningarna senaste året.[br][br]Golfbrasnchen är en riktig krisbransch. Golfbanor går i konkurs, de rekonstrueras, de tappar medlemmar och lider av en rätt så stark överetablering. Vid många av dessa golfbanor finns det en liten golfshop som är återförsäljare. Och i många städer har vi ett antal sportbutiker som är återförsäljare som också märkt av att det spelas färre rundor varje år, och att det kanske inte är en "Biggest big big Bertha Titanium" som är den våta drömmen längre.[br][br]Att i det läget som grossist eller varumärke börja plocka in ännu fler återförsäljare, och kanske därtill en prispressande aktör som säljer via nätet är svårt. Man riskerar stora kreditförluster (inte sällan har många butiker stora konsignationslager) och man vill inte vara den som hjälper till att slå en spik i kistan. Är den nya aktören dessutom nystartad, okänd och utan gott renommé i branschen är det lätt att motivera även för sin chef varför man inte ödlar tid på dem.[br][br]Min syn har alltid varit tvärtom, att det är bättre att finna nya kanaler för sina produkter i dåliga tider, men jag har understundom varit rätt så ensam om den åsikten.[br][br]Som jag ser det kan du gå två vägar:[br][br]1: Prata med leverantörerna en vända till. Ring de som är långt borta, besök dem som ligger relativt nära dig. Kanske spendera ett en dag eller två på någon mässa. Förklara dina intentioner och visa att du räknar med att bli en större aktör på marknaden, och att det kan generera mycket försäljning om ni samarbetar. Det är lätt att ignorera ett mail eller ett brev, svårare med telefonsamtal och har man tagit i hand och sett varandra i ögonen är det ännu svårare att ignorera någon.[br][br]2: Sök samarbete med någon lokal golfshop på orten. Även om ni samarbetar med inköpen, så kan ni verka utåt med helt olika namn och mot helt olika kundgrupper. Men du har lagret i en butik där lokala kunder kan handla precis som förut, och butiksägaren får lite rotation på sakerna i butiken och tillsammans kan bli en större kund hos flera leverantörer som kan diktera lite bättre villkor än annars.
2066
2
Kan inte påstå att jag märkt detta speciellt mycket. Det gäller att sälja sig själv och sin idé, att övertyga grossisten om varför just du kommer vara en bra kund/åf. Maila inte som första kontakt, ring (eller följ upp ganska snart efter ett mail med ett telefonsamtal), skapa en personlig kontakt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.