Uppstart av ideell organisation

1
Jag hter Gustav, är 18 år och har som avsikt att starta uppen organisation för arrangemang av fester. Deta är mitt prjektarbete och jag vill kort sagt veta var någonstans jag börjar och hur jag bör gå till väga för att starta min organisation/förening.

Tacksam för svar. Mejla gärna. [email protected]
10
Bra att du har ett mål med ditt projektarbete. Men det krävs också att du gör lite arbete själv. Att bara fråga andra om hjälp kommer du ingenstans med. Speciellt om du ska starta ett företag. Då behöver du drivet i dig.[br]Du undrar var du ska börja?[br][br][b]Börja med att fråga dig själv: vad ska jag göra?[/b] Utveckla ditt mål med arbetet. Hur ska du nå till målet? Och vad har du för möjligheter att komma fram till ditt mål?
3
Han har precis som mig ställt en fråga här, där vettiga folk vet hur man gör för att starta företag & organisationer.[br]Man tycker ändå att du borde komma med ett bättre svar, lite råd mm, nr adresser & sånt till folk man kan kontakta![br]"Normalt" folk som han, som mig & andra är här för att få hjälp & då vill man inte få ett dumt svar tillbaks.[br][br]Så jag frågar samma fråga, kort sagt hur jag går tillväga & vart jag kan vända mig för mer information om du eller någon annan inte kan ge oss tillräckligt ang organisationer.[br][br]MVH Niklas[br][br][br][quote author=ekonomen link=topic=5887.msg29890#msg29890 date=1260374846][br]Bra att du har ett mål med ditt projektarbete. Men det krävs också att du gör lite arbete själv. Att bara fråga andra om hjälp kommer du ingenstans med. Speciellt om du ska starta ett företag. Då behöver du drivet i dig.[br]Du undrar var du ska börja?[br][br][b]Börja med att fråga dig själv: vad ska jag göra?[/b] Utveckla ditt mål med arbetet. Hur ska du nå till målet? Och vad har du för möjligheter att komma fram till ditt mål?[br][/quote]
632
3
Tycker inte alls ekonomen kommer med ett dumt svar. Ni båda ställer i princip frågan: [br]Hur startar jag ett företag?[br][br]Det är ju en ganska stor fråga. Det är inte så lätt att ge ett svar där. [br][br]Men surfa in på: [br][br]www.skatteverket.se[br]www.bolagsverket.se[br][br]Där kan ni läsa lite om skatt, moms, bolagsbildning mm mm. Vet ju inte alls vad ni tänkt er. Så därför vet jag inte heller vilka krav som kommer ställas på er. [br][br]Ni bör också ta kontakt med lämplig person i er kommun. Kanske behövs det något tillstånd för att arrangera fester?[br][br]Antar att det är denna biten ni ville ha hjälp med här, för övriga delar, såsom val av lokal osv kan ni givetvis bara lösa själva.
3
hej & tack för svar![br]nej företag har ja redan haft, de är inte de som e problemet.[br][br]undrade mer om organisation, hjälpföreningsliknande[br]jag kanske är ute & cycklar, men för att starta en organisationär väl inte samma form som en enskild firma, ab, hb mm?[br][br]är så fallet ber jag om ursäkt, men min ide jag hade på huvudet va att starta en organisation för att hjälpa hemlösa / uteliggare under vinterhalvåret
758
1
Här kan du läsa om hur du starta en förening, som kan hjälpa hemlösa.[br]http://www.foreningsguiden.nu/fortips/starta.asp[br][br]Denna förening kan sedan söka medlemskap i en organisation.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
3
jag tackar så mkt[br][br]mvh niklas

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.