Att starta en egen webbutik - små tips till att börja med?

2
Hello allihopa!

Jag har länge nu gått och funderat på hur det skulle vara att starta en internetbutik.
Jag har aldrig gjort slag i saken, endast för att jag inte vet var jag ska börja!
Jag har en idé om vad jag vill sälja och jag har till och med luskat ut ett bra namn till denna internetbutik.

Men som sagt.. jag har absolut ingen aning om var jag ska börja.
Jag har jobbat med försäljning och i butik förut, men aldrig haft eget företag och aldrig haft någon erfarenhet av att vara del i en webbutik heller.
Jag har aldrig hört mig för med någon (t.ex. Arbetsförmedlingen eller liknande) angående detta. Jag är arbetslös och har endast jobbat periodvis och tror därför att folk ser mig som en "slacker", och är rädd att de inte ska ta mig på allvar.
Jag är en väldigt driven tjej, bara jag vet hur jag ska ta mig till.

Var börjar man?
Jag har kikat runt lite på nätet och har funderat på att plugga Entrepenörskap och/eller Småföretagande A.
Bra eller dålig idé att börja på detta vis?
Har kikat runt på lite grossister och vet på ett ungefär hur jag vill att mitt butikssortiment ska se ut. Dock känns detta som något jag inte ens behöver fundera över så här i början medan detta bara är en idé, eller?

Om någon har något litet tips på hur jag kan komma igång för att inte känna mig så clueless, bara en knuff i rätt riktning, så skulle det vara underbart!
Känns inte så aktuellt att kontakta diverse webbutiker och fråga dem hur de kom igång...
1324
2
Eftersom du är arbetslös bör du tänka på vad du gör. [br][br]Om du skulle registrera ett företag så innebär det att a-kassan kommer att se dig som egenföretagare och från denna dag har du ingen ersättning från a-kassan. [br]Så skall man starta ett företag så bör man ha så pass bra inkomset så man kan leva av detta. [br][br]Kan man då inte ha ett företag när man är arbetslös. Jo om man haft ett företag av ringa art under ett år innan man blev arbetslös så kan man behålla detta (bisyssla). [br][br]Och var börjar du. Jo eftersom du ändå hänger på arbetsförmedlingen så prata med dom . [br]Och är man arbetslös kan man ev få hjälp med bidrag dom första 6 månaderna. (Starta Egetbidrag) + att dom har en del utbildning man kan få. [br][br]En del arbetslösa är dessutom anslutna till TRR. (Om din gamla arbetsgivare var medlem) och då kan du få hjälp av dom.[br][br]Hans [br][br][br]
2
Tack för ditt svar! Vilken tur att jag hittade detta forum så jag kan samla på mig så mycket information jag kan innan jag börjar planera detta på allvar![br]Det är ju som sagt endast en idé än, jag har redan funderat några år och spenderar gärna lika lång tid på att samla information så allt inte slutar i konkurs![br][br]Har faktiskt funderat på att försöka bedriva det hela på hobbynivå först.[br]Jag har en stor kärlek till te och hade tänkt inkludera detta i webbutiken. Det jag vill göra är att mixa ihop mina egna tesorter. Mest för att jag tycker att det är roligt att vara kreativ på ett annorlunda sätt, och sen för att försöka stå ut lite och inte sälja samma teer som alla andra onlinebutiker.[br][br]Jag har hittat två grossister som säljer "oblandade" teer, så man kan mixa och matcha som man vill.[br]Kan man göra så att man, utan att ha registrerat ett företag, köper te från en grossist och säljer, t.ex. via sin blogg?[br]Te kräver ju inte en särskilt stor investering och skulle knappast ta upp mycket av min tid. Kan man kalla något sådant en hobbyverksamhet?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.