Vad ska man göra?

22
Hej!

Vad ska man göra som arbetslös i dessa tider? Starta eget (krävs kapital som inte innehas och även svårt att få)? Söka arbete (väldigt dåligt utbud)? Vinna på lotto (svårt men chansen finns ju... 🙂)?

Har en examen inom ekonomi (redovisning) men ingen erfarenhet och det är inom det området jag vill arbeta/företaga.... Har ni några tips på vad jag (och alla andra i samma sits) kan göra?
10
Du har en examen i redovisning säger du. Master eller magister?[br][br]Har du ens lyssnat på dina föreläsare? Har du gått på någon arbetsmarknadsdag på ditt universitet? Har du tänkt tanken på hur du ska göra efter din utbildning under 3 - 5 år? [br][br]Ledsen om jag är hård. Men livet är hårt. Du skulle tänkt på det här för 3 - 5 år sedan.
632
3
Som ekonom skulle jag vilja påstå att du har större chanser att få jobb än många övriga grupper, om du kan ekonomi vill säga :)[br][br]Jobbar själv på en revisions och redovisningsbyrå och vi har oerhört mycket att göra, vid en tidpunkt på året som vanligtvis är lite lugnare. Har dessutom nyanställt flera under senaste året och nya uppdrag trillar in varje vecka. Någon lågkonjunktur har inte drabbat vår bransch i alla fall. [br][br]Sen kanske det inte är ett sånt jobb du söker, men om du tittar på ekonomijobb finns massor av jobb att söka på många ställen i Sverige.
22
Jag har en magisterexamen och har varit på arbetsmarknadsdagar men det har gett föga plus att man inte tagit för allvarligt på "det där med jobb" när man pluggat. Drömmen har ju alltid varit att starta ett eget företag... Tyvärr är det så och livet är hårt och bara bita i det sura äpplet och köra på![br][br][quote]Har dessutom nyanställt flera under senaste året och nya uppdrag trillar in varje vecka.[/quote][br][br]Då kanske du har ett jobb på lager till mig? :D[br][br]Att arbeta på revisions- eller redovisningsbyrå är det jag vill göra om man bortser från att starta eget en vacker dag... Sen finns nästan bara jobben i storstäderna vilket jag inte bor i.[br][br]Tack för svaren!
632
3
Jo sant, även om jag själv inte bor i någon stortstad (25 000 invånare) så finns ju de flesta jobben där. Kanske får man se över sin livssituation och eventuellt ta ett jobb en bit bort. Även om man inte vill flytta så kanske det är värt det, för att få erfaranhet.[br][br]Att en gång starta eget är nog drömmen för många, inklusive mig. Men när man jobbar med företag hela veckorna så inser man också vad som krävs för att lyckas, det krävs oftast något unikt.
22
25 000 invånare är inte speciellt stor stad, vilken är det? Men en stad som Örebro (ca 130 000), som jag bor i nu har knappt några jobb lediga. Kanske annonserar företagarna inte ut sina lediga jobb? Många kanske använder sig av spontanansökningarna de får eller om andra anställda "känner någon"...[br][br]Hade du något ledigt jobb eller? ;D Du kanske bara jobbar på byrån, inte äger eller driver den?
632
3
Absolut inte, går knappt att kalla "stad" :)[br][br]Kontakter, kontakter, kontakter. Det är vad som gäller. Jag driver inte byrån utan är anställd, fick jobbet genom kontakter men nu lär det inte bli några fler nyanställningar på ett tag.
2066
2
[quote author=Eggal link=topic=6080.msg29916#msg29916 date=1260433566][br]Kanske annonserar företagarna inte ut sina lediga jobb? Många kanske använder sig av spontanansökningarna de får eller om andra anställda "känner någon"...[br][/quote][br][br]Du kan INTE sitta hemma och vänta på att någon ska erbjuda dig ett jobb. Det räcker inte på långa vägar att fylla i en blankett på AF och sen rulla tummarna. Var aktiv, om du inte redan ringt och besökt VARJE företag inom rätt bransch - GÖR det. Jag får 28 träffar på Eniro om jag söker på redovisningsbyrå i Örebro. Sen borde det finns en hel del andra företag som har behov av någon med en magisterexamen inom ekonomi. Vad kan du erbjuda? Erbjud dig att praktisera för att få erfarenhet och "komma in".
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
22
Mycket handlar om kontakter men det är ju också så som Jonathan säger att det gäller att ta tag i det. Ta tag i luren eller ge sig ut på besök. Felet är ju att man inte gjort det riktigt och därför är man i denna positionen. [br][br][quote]Sen borde det finns en hel del andra företag som har behov av någon med en magisterexamen inom ekonomi.[/quote][br][br]Visst borde det! :D Men kanske är så att företag är mer försiktiga i dessa tider plus att arbetslivserfarenhet är något som krävs och det är svårt att få på en utbildning utan praktik. Men bra idé att erbjuda företagarna att man kan praktisera även om det inte ger någon lön.
632
3
Tycker du är helt rätt ute nu. Givetvis är kontakter viktigt, men kontakterna är oviktiga om du inte visar att du finns. [br][br]Även om du känner chefen på ett ekonomiföretag eller något i den stilen så får du troligen inte en jobbförfrågan om du inte frågar.[br][br]Gör som Jonathan säger, ge dig ut och visa att du finns, för jobb finns det, även om det är få som annonserar ut dem.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.