Partnermodell, kan du hjälpa mig?

10
Hej,

Igår var jag på en "intervju" på ett företag som vill att jag ska bygga upp ett affärsområde alt. dotter-/systerförtag till ett redan etablerat företag med nästan 20 anställda och en omsättning på ca 50 miljoner.

Tanken är att förutom mig även ta in 2-4 säljare ganska snart som jag ska lära upp och ansvara för.

Alternativen som finns är att det som jag ska bygga upp läggs som ett affärsomåde under det befintliga bolaget eller så skapar "vi" ett nytt företag. Det jag var tydlig med var att jag vill bli delägare om jag ska gå in i det hela och det var dom öppna för.

Mot slutet av möte så bad dom mig att komma med ett förslag på ett upplägg som jag kan tänka mig.

Nu till min fråga, hur ska jag lägga upp mitt förslag!? Det finns så många parametrar som kan vägas in i förslaget:
1. Hur mycket aktier (%) är det rimlig att man "begär" om det blir ett affärsområde under det gamla bolaget alternativ hur många % av aktierna i ett nytt bolag? Dom behöver min kompetens för att få snurr på det "nya området" så jag känner att jag kan ställa krav, samtidigt vill jag inte vara för girig.

2. Vad är en rimlig fast lön för ovanstående jobb på den här storleken företag? Givetvis inser jag att detta påverkas av saker som:
- aktiandelen jag erbjuds
- Tjänstebil eller ej
- Bonus eller provision på resultatet, dels på vad jag själv genererar och dels på vad säljarna vi anställer genererar.
- Pensionsförsäkring?
- Kurs- och utbildningspeng.
På ovan underrubiker får du gärna också komma med förslag

3. Hur ska man skriva ett avtal/kontrakt på ovan?

4. Övrigt som jag inte har tänkt på.

Detta kanske verkar hur spånigt som helst, givetvis har jag själv idéer på hur jag vill ha det, men först vill jag se om det går att dra nytta av det klokskap som finns i detta forum innan jag slänger iväg ett eget förslag.
För att förtydliga, jag vill ha ett bra upplägg för mig själv från början samtidigt som jag inte vill bli en för tung ekonomisk belastning innan affärerna rullar in (då vill jag kunna skörda frukten av att jag hjälpt dom igång genom aktieutdelningar etc.).

Tack för din tid!
Med förhoppning på feedback.

Mvh
Mr J
JG
1165
1: Det allra minsta som är intressant för dig är en "corner", dvs 10%. Då har du i alla fall någon som helst makt, och du äger en del av det du kan påverka. Jag har svårt att se någon släppa en corner i befintlig verksamhet om du inte är Gud själv :-) så jag tycker du skall propsa på att lägga det i ett eget bolag. En fördel att att det går att hitta nya ägare till det en dag om det behövs, man kan göra nyemissioner och bredda ägandet. Glöm inte hembudsrätten. I övrigt är det svårt att uttala sig eftersom jag inte riktigt har koll på vad du skall göra.[br][br]2: Det är svårt att komma med en lönenivå rätt upp och ned, men 45-50kkr i lön utöver delägarskap är väl inte orimligt om du nu är duktig. Kanske en lägre lön med uttalade mål som ger bonus åt dig som VD för detta dotterbolag. Jag tror du får svårt med särskilt mycket fringisar till en början om du skall vara delägare. Man brukar få lov att välja sida. Men är det så att det är mycket mer ekonomiskt att ha en tjänstekärra så får man väl kika på sådana saker.[br][br]3: Använd en bra egen jurist som går igenom avtalet när ni väl är överens om vad som skall stå där.[br][br]4: Fundera en del över hur en exit kan ske, och om övrig personal skall bjudas in att bli delägare. Om bolaget inte utvecklas som det skall, vad händer då. Vad händer om moderbolaget får problem eller tappar intresset? Vad händer om du vill göra något annat? Hur ser själva processen att bli delägare ut? Får du en option som ger dig rätt att köpa x % för priset y kr efter z månader, kanske i flera steg? Eller köper du från början aktier till ett rabatterat pris, och vad får det för skatteeffekter?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.