Vad ska jag kalla mitt yrke? De tar mig inte på allvar..

74
1
Hej,
Jag har startat en webshop där jag säljer smycken men även andra föremål som eftrfrågas.
Jag blev så glad över att ha startat eget företag och kan kalla mig för eget företare.
Men andra ser det inte på samma sätt..verkar som om man måste ha utbildning i allt för det ska räknas som ett Riktigt jobb som de nämner.

Om ngn frågar vad jag jobbar som, vad ska man säga? Eget företagare..men ja, vad mer?
Är jag försäljare? Vad skulle Ni kallat er?
74
1
Sen undrar jag om jag är entrepenör kanske? Se detta exempel när en kvinna frågade vad jag jobbar med:[br][br]Jag: Jag driver eget företag, säljer handgjorda smycken.[br]Hon: Jahaa, va skoj. Tillverkar du dom själv då?[br]Jag: Nä det är ett företag som jag beställer ifrån, de tillverkar dom enligt kundens önskemål.[br]Hon: Okey, så du är mellanhanden som bara tjänar pengar.[br][br]Jag blev lite ledsen..va menade hon? Så är det väl överallt? Folk öppnar butik, köper in från företag och säljer till kunder..?[br]Vadå bara tjänar pengar, jag gör allt jobb..jag har kundkontakt, beställningar, leveranser..[br][br]Som sagt..vad ska jag säga om ngn frågar vad jag jobbar som? Finns det inget kort och okomplicrat svar så man slipper förklara sig?
185
Kan du inte säga att du "driver en smyckesbutik" (eller webbshop om den är internetbaserad)? Kan det vara en lösning?
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
2066
2
"Jag har ett eget företag."[br][br]Du kommer alltid att få förklara dig, det spelar ingen roll om du driver företag eller inte. Är du kristen, muslim, tror inte på gud - folk har fördomar mot allt. Är du kvinna och hemma med barnen, eller du kanske jobbar och din man är hemma - spelar ingen roll :)[br][br][quote][br]Hon: Okey, så du är mellanhanden som bara tjänar pengar.[br][/quote][br][br]Jag: Ja, fast lite jobb är det ju inblandat också.[br]Hon: Meh, det kan väl inte vara så svårt.[br]Jag: Nej, inte det minsta. Varför startar inte du ett företag?[br]Hon: Jag trivs så bra på mitt jobb.[br]Jag: Bra. Det gör jag också.[br][br][quote author=tjejjens][br]Finns det inget kort och okomplicrat svar så man slipper förklara sig?[br][/quote][br][br]Nej.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
223
[quote author=tjejjens link=topic=6911.msg32322#msg32322 date=1270730218][br]Jag: Jag driver eget företag, säljer handgjorda smycken.[br]Hon: Jahaa, va skoj. Tillverkar du dom själv då?[br]Jag: Nä det är ett företag som jag beställer ifrån, de tillverkar dom enligt kundens önskemål.[br]Hon: Okey, så du är mellanhanden som bara tjänar pengar.[br][/quote][br][br]Det låter som nåt jag skulle kunna svara med glimten i ögat, menat som en liten eloge. Jag kan inte tänka mig att hon menade annat.[br][br]Om hon nu hade rätt i att du är "mellanhanden som bara tjänar pengar" så kan man inte annat än gratulera till att du hittat mången entreprenörs heliga graal.[br][br]Ja, säg att du är entreprenör.
74
1
Ja visst verkar det vara så..har man ingen utbildning är man inte lika kunnig tycker vissa. Fick senast idag höra "men varför börjar du inte plugga o skaffar dig en utbildning?"[br][br]Känns som att varje gång ngn säger så är det ett slag emot min dröm..som är att vara eget företagare..[br]Varför ska jag plugga till ngt annat när jag tjänar mer än va de flesta gör med det jag sysslar med just nu?[br][br]Sättet hon sa det på "så du är mellanhandeln som bara tjänar pengar" hon var lite fundersam och såg ut som typ "jaha vad gör du då om du inte utför ngt jobb själv?"[br][br][br]Så kort sagt kan jag säga att jag driver webbutik med försäljning av smycken?[br]Mn av ngn anledning kommer de med ytterligare frågor..[br]Sen kan jag även kalla mig för entrepenör? Har aldrig riktigt förstått betydelsen av det nämligen :)
2066
2
Ta inte åt dig. Trivs du med det du gör så är det bättre än vad många andra i vårt samhälle gör.[br][br]Entreprenör är någon som åtar sig ett arbete mot betalning. Sen används det ofta som något statusord för framgång...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
720
[quote author=Jonathan link=topic=6911.msg32343#msg32343 date=1270910136][br]Entreprenör är någon som åtar sig ett arbete mot betalning. [/quote][br][br]Jag vet inte, men personligen kallar jag någon som åtar sig ett arbete mot betalning för anställd.[br][br]Den som utför ett uppdrag eller löser ett problem mot betalning för konsult.[br][br]Den som däremot kan hitta på ett problem/produkt som någon annnan är beredd att betala för att få löst/köpt fast kunden inte ens visste att det var ett problem/saknad produkt tidigare han är en entreprenör
2066
2
Jag syftade på den språkliga definitionen: "entreprenör: någon som utför entreprenad". Att definiera begreppet entreprenörskap som koncept överlåter jag med glädje till någon annan.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
60
1
Sidnot: Ordet "entreprenör" var med i ett ordkunskapstest jag såg, och det rätta alternativet där var "initiativrik företagare". Ganska träffande, kan jag tycka.
1616
4
Ber om ursäkt att jag tillåter mig att småle.[br][br]Säg att du driver företag som säljer handgjorda smycken. När du får frågan om du har tillverkat dem själv säger du bara att du företräder en eller flera smyckesdesigners. Om du därmed får följdkonstateringen om att du bara är mellanhanden så ska du tillägga mellanhanden som öppnar möjligheten för en ökad försäljning för smyckesdesignerna. [br][br]Du är företagare, eller entreprenör, jag skulle dock säga det första för den andra låter lite väl hungrig. Om du är försäljare, marknadsförare, ekonomiansvarig, sekreterare eller vad du är så har du alla dessa roller under företaget ensam eller med hjälp av anställda och behöver inte specifikt benämna dig som någon av dessa roller även om man ofta ikläder sig dem vid tillfälle.[br][br]Sedan är det klart att det finns alltid dem som vill trycka ner. Du ska inte bli ledsen över dig själv utan ledsen för att personen inte kan eller vill förstå den möjlighet du ger till designerna och deras ökade möjlighet till försörjning.[br][br]Kör hårt o lycka till tjejjens![br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson
Må väl!
74
1
Åhh tack för alla svar! Och tack för förklaringen-/arna till vad n Entrepenör är. Lite rörigt men jag tror jag förstår  :)[br][br]Och tack för ett bra svar Mojo![br]Nu känner man sig mer peppad och mindre förvirrad!  :)
2066
2
:bravo
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
74
Hoppas du inte tar illa upp nu, men det känns som att din självkänsla vilar på vad folk tycker om ditt yrke. Oavsett om man är städare, VD eller utförsäkrad så måste man bygga sin självkänsla på en stabil grund, på att man är en härlig människa som är värd att älska oavsett sysselsättning. Nackdelen med att bygga sitt självförtroende på att man är en framgångsrik företagare är att man sätter för mycket på spel: om du går i konkurs blir du inte bara pank, utan kan också känna dig som en "loser".[br][br]Inte för att jag själv lyckats leva som jag lär på den här punkten. Det är nästan pinsamt vad bra det känns när man får berätta att man är sin egen lyckas smed. Det betyder nästan lika mycket som pengarna och friheten.[br][br]Så jag behöver nog förankra självförtroendet i något mer bestående jag med, så jag har nåt kvar om jag kursar ;)[br][br]F ö verkar det vara en mycket spännande nisch du hittat. Blir det inte extra roligt att resa t ex? Hitta nya stilar och förmågor i andra länder osv :)[br][br]Till sist: Utan mellanhänder = ingen civilisation. Mitt svar på kompisens lätt syrliga kommentar vore att säga "Exakt!" och se glad ut. Ingen anledning att bli defensiv. Alla är vi mellanhänder, och hand i hand håller vi ihop världsekonomin.[br][br] :bravo
10
Du är, rätt och slätt, säljare.[br]Ett mkt enkelt svar, som inte behöver fördjupas ;D[br][br]Jag är också säljare, and damn proud of it  :D
78
2
Chef/VD för ett smyckes företag. Respekt :)
151
Jag har egentligen inte något konkret råd om din titel, men sådana kommentarer som man får grundar sig på den hederliga avundsjukan som alla känner i det här landet. Svenska folket är, undantaget andra företagare, extremt företagarfientliga. Jag satt med ett sällskap och åt lunch, där en kör taxi (anställd), en arbetar inom industrin och en är elektriker. Och när jag råkade droppa att "det var lite mycket nu" så fick jag höra "men, du jobbar ju inte PÅ RIKTIGT". Och då skall tilläggas att jag har utbildning. Jag tar sån't som en komplimang.[br][br]Annars finns ju klassikern en god vän körde med en gång: Någon: "Vad jobbar du med?" Min vän: "Jag har eget företag inom transportsektorn." Någon: "Jaha, vad går det ut på då??" (Med en min som säger "du håvar in pengar på att utnyttja andra) varpå min vän kläckte ur sig: "That's on a need-to-know-basis and you DON'T need to know." [br][br]Inte diplomatiskt sagt, men kanske får någon här sig ett garv?
MVH Richard Andréasson
6
Entreprenör tycker jag
151
[quote author=Vassius link=topic=6911.msg32352#msg32352 date=1271058372][br]Sidnot: Ordet "entreprenör" var med i ett ordkunskapstest jag såg, och det rätta alternativet där var "initiativrik företagare". Ganska träffande, kan jag tycka. [br][/quote][br][br]Ordet "entreprenör" har sina rötter i franskan och betyer ungefär "Den som uträttar något".
MVH Richard Andréasson
12
Välj det som du tycker passar dig bäst[br][br]Jag säger Egen företagare[br][br] :D
Jobbar med hlr
14
[br]Jag har hela mitt liv kallat mig för säljare, vad jag än sysslat med. Det handlar alltid om det vad man än gör. Söker man jobb säljer man idén om sig själv, är man företagare så är det just det som är livsnerven för dig oavsett vilket företag du har. Är du VD eller chef säljer du dina argument till varför folk ska lyssna på dig och följa dig osv. [br][br]Sen vet jag att just ordet säljare är lite fult i Sverige så därför tycker jag ju att det är lite extra kul att provocera. Ännu roligare blir det när man möter en person som hatar säljare som ställer sig och försöker sälja sina argument till mig. Jag blir lycklig hela dagen när jag förklarat vad personen just försökte göra :bravo[br][br][quote]Du är, rätt och slätt, säljare.[br]Ett mkt enkelt svar, som inte behöver fördjupas  ;D[br][br]Jag är också säljare, and damn proud of it  :D[/quote][br][br]Då är vi två.
2360
37
Alltiallo är en bra titel om man nu inte vill kalla sig VD eller direktör.  Just det här med tilltal och kläder ska jag berätta en liten historia. Jag som VD gick omkring i blåställ på Älvsjömässan och talade om alla fina detaljer på det som jag sålde, man blev intresserad och bad att få tala med chefen då man var mycket nöjd med beskrivningen. Å, fan är det du, gissa om jag sålde trots endast 10 kvm. Kinnarps monter som var det 10 dubbla begrep inte varför jag hade kö medan de gick sysslolösa. Gissa vad nästan alla hade på sig nästa mässa utan jag. BLÅSTÄLL, själv hade jag inte tid att ställa ut. Om du tar kontakt med mig så ska jag ge dig ett tips.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
11
Glöm aldrig bort att många är väldigt svartsjuka.[br][br]Det finns få i denna värld som gläder andras lycka, de flesta är mycket, mycket och då menar jag otroligt svartsjuka.[br][br]Va stark och fortsätt kämpa, så slipper du bli ledsen! :-)
Jag jobbar med väskor och accessoarerMaisstore.se
Sommarjobb - Vi hjälper dig att fixa sommarjobbet!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.