Företagsnamn och startdatum för enskild firma

29
Hej



Har lite funderingar och får det inte att gå ihop, hoppas någon kan hjälpa mig.



Situationen:



Jag tänker starta en enskild firma som bisyssla bredvid min anställning. Men om jag inte namnskyddsregistrerar firman hos bolagsverket utan endast ansöker om FA-skatt och möjligtvis moms-registrering, hur vet folk när jag startade min firma? (eftersom jag måste driva firman bredvid min anställning i 6mån m.m. för att få den beviljad som bisyssla.)



Räknas det från dagen jag fått min F-skatt eller är det då jag för första gången lämnar in bilagan för näringsverksamhet (N1) med min deklaration?



Jag tror att jag är lite väl inkörd på aktiebolag och har svårt att förstå det hela när inte firman har någon egen "identitet".



Om jag inte registrerar firman hos bolagsverket direkt utan vill vänta ett tag. T.ex. tills jag kommer på ett bra företagsnamn, räknas det ändå som att jag startade firman vid ett tidigare tillfälle eller hur funkar det.





Tacksam för svar



Vänliga Hälsningar

Jens
29
Kan passa på att svara på min egen fråga då ifall det är någon fler som undrar. [br] [br]"Du anses ha enskild näringsverksamhet, både skatte- och momsmässigt, även om Du inte har registrerat firman hos Bolagsverket, så snart Du lämnat in en preliminär deklaration eller lämnat in Dina första näringsbilagor i inkomstdeklarationen" [br] [br] [br]Det jag fortfarande är lite brydd på är om jag kan välja att registrera firman hos bolagsverket vid ett senare tillfälle, men det utgår jag från. [br] [br] [br]// Jens
83
Ja, du räknas som företagare så fort du beviljats F-skatt! [br]Det går alldeles utmärkt att registrera firmanamnet hos bolagsverket senare. [br] [br]När det gäller enskild firma så är det endast fråga om du som person och din F-skatt som är själva firman. Det är alltså så skatteverket ser på saken, du har ju ditt personnummer som organisationsnummer, så skatteverket struntar i om du har nått firmananm eller inte. Du får inte ens firmanamnet utskrivet på F-skattesedeln, om du inte begär det.
29
Ahaa, tack så mycket för Ditt svar Brolin. [br] [br]Jag som velat starta så länge men inte kommit till skott bara för att jag omöjligen kan komma på ett bra firmanamn... :) [br]Då tar jag och ansöker om FA-skatt på direkten. [br] [br]En annan sak, inte för att det är aktuellt, men bara av nyfikenhet: [br]Om man av någon anledning skulle vilja driva 2st enskilda firmor, hur funkar det? [br] [br] [br]Konstigt att det inte finns fler företagsformer igentligen. Enkild firman är juh hårt sagt ingen företagsform utan bara en person som driver en näringsverksamhet. Aktiebolag kräver kapitalinsats som inte jag har. Handelsbolag/Kommanditbolag är väl lämpat för flera delägare och är lite krångligare att driva. [br] [br] [br]// Jens
83
2 st enskilda firmor går inte, i alla fall inte samtidigt om det är två firmanamn du menar? [br] [br]Du får ju dock ha hur många sidoverksamheter du vill, men om sidoverksamheterna tar över, bör du nog anmäla dem. Eller så anmäler du redan från början alla typer av verksamheter du tänkt bedriva. [br] [br]Nu vet jag inte vad du tänkt syssla med, men för argumentationens skull, så ponerar vi att du har en målarfirma. Du registrerar firmanamnet "Jens Måleri" Och har det som huvudsaklig verksamhet, sedan får du för dig att handla med antikviteter eller nått annat. Då kanske inte firmanamnet: "Jens måleri" är så passande i de sammanhangen. Nu kommer fördelen med enskild firma in, du behöver ju inte använda firmanamnet i det sammanhanget. Du kan ju använda ditt eget namn " Jens Karlsson". Ditt eget namn och ditt firmanamn är ju samma person/företag. [br] [br]Japp, jag håller med dig. Det borde finnas nån bolagsform man kan bedriva helt själv! Ett riktigt organisationsnummer är det många enskilda näringsidkare som vill ha....!
29
Ok, tack så mycket för info. [br] [br]Men å andra sidan så kan jag väl ändra uppgifterna som är registrerade? Så att jag t.ex kan byta firmanamn till "Jens Måleri & Antikviteter" ? [br] [br]Eller hur funkar det? [br] [br]Om jag kanske tillome vill gå över helt till att handla med antikviteter och lägga ner målandet. Måste jag då avveckla firman och starta på nytt eller räcker det att jag ändrar företagsregistreringen och namnet till "Antika Jens" ? [br] [br] [br]// Jens
22
Det namn du har registrerat behöver ju inte vara det du använder emot marknaden. [br] [br]T.ex. har "Det Stora AB" detta som firmanamn men har webplatser som "Det glittrar" som säljer smycken och "Det smakar" som säljer hundgodis. Dock bör(måste?) ju företagsnamnet, orgnummer,..m.m. från bolaget synas
/ Jocke
29
Jo det är sant. [br] [br]Men jag inbillar mig att det ger ett mer seriöst intryck om firmanamnet stämmer hyffsat överens med namnet som jag marknadsför. [br] [br]Det är alldeles säkert inte så utan det är bara min "pedantiska" syn på det hela som spelar in. Jag vill att allting ska vara "rätt" och se snyggt och prydligt ut helt enkelt. [br] [br]Men då jag har väldigt mycket idéer så blir det helt enkelt dom idéer som fungerar bäst som jag kommer inrikta mig på. Så det blir lite svårt med firmanamnet iaf, så det kommer till att bli ett "abstrakt" firmanamn. Tittar på latinska ord just nu, så att det åtminstone har en innebörd. [br] [br] [br]// Jens

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.