Butikslokal och affäröverlåtelse

1
Hej,
jag undrar om någon har erfarenhet av att starta butik och hur de kom över själva lokalen. Jag går i tankar att starta en butik på en mindre turistort och undersöker nu olika lokaler. Flera av de butiker som finns på orten ligger ute på t.ex. Blocket som affärsöverlåtelser, för ett antal hundratusen. Tycker det är ganska orealistiska summor och undrar egentligen vad som brukar ingå i en sådan här typ av överlåtelse. De som ligger ut är inte samma typ av butik jag vill öppna, och vissa är helt stängda så själva lagret är ointressant.

Är det själva hyreskontraktet som är värdefullt? Kan man belåna ett sådant? Och hur länge brukar folk orka sitta på dessa typ av kontrakt innan det övergår till hyresvärden?

Tacksam för all info.
44
Om jag uppfattar det rätt så som du skriver så ligger det en hel del affärsöverlåtelser ute på nätet som rör samma turistort?[br][br]Då kanske det är viktigt att ställa sig frågan "Varför vill de överlåta/sälja?". Kanske kan det bero på att det inte finns någon marknad för mindre butiker i detta område?[br][br]Jag blev att fundera på det här med att de lägger ut butikslokalerna för ett X antal hundra tusen kronor så känns det som om det inte ligger något hyresavtal mellan detta - utan du blir ägare av fastigheten, om det inte är bostadsrätt på något vis.[br][br]Kolla upp detta med personerna som i dagsläget bedriver verksamheter i närheten och fråga hur det funkar, så som jag ser det är detta den enkla vägen.[br][br]Vad är det du vill starta? vad är det för turister? barnfamiljer? ungdomar?[br][br]/magnus
musician / composer
8
Det är nog hyresrätter du pratar om tror jag. Innehavaren vill ha betalt för kontraktet/åtkomsten av lokalen. Några inventarier brukar inte ingå/vill man oftast inte ha.  [br]Antagligen har han betalt för att ta över lokalen en gång i tiden och vill få tillbaks sina pengar.[br]Kolla med fastighetsägarna direkt om det inte finns lokaler lediga. Kanske är det inte så lång tid kvar på de lokalkontrakt som ligger ute för övertag? Då vill innehavaren antagligen inte förlänga avtalet ännu mer om han ändå ska lägga ner rörelsen. Ofta är det ju 6 eller 9 månaders uppsähning av avtalet och då har de ju inte stor gläde av att ligga och betala en massa pengar om de inte är säkra på att få sålt! Ligg lågt och prata direkt med hyresvärdarna för att kolla läget. Ofta släpper de lite mer information än de bör för att de vill få en bra ny hyresgäst.[br][br]Lycka till!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.