Varför driva eget?

1
Jag är universitetslektor i religionsvetenskap med inriktning mot islam. Ibland får jag förmånen att föreläsa i olika sammanhang utanför universitetet, eller jag blir ombedd att skriva en recension av en ny bok om islam till någon tidning. För dessa och liknande uppdrag får jag arvoden som nu går till mig som privatperson. Jag utför dem alltså utanför min ordinarie tjänst. Det blir inte mycket (jag drar ihop max 20.000 om året på detta sätt) så jag har inga planer på att sluta min tjänst som lektor (det är dessutom ett så roligt jobb så jag vill inte lägga av med det).

Flera av mina kolleger har startat egna firmor inom vilka de hanterar denna typ av uppdrag utanför tjänsten. Jag undrar bara vilken vits det är med att göra så. Vad kan man vinna jämfört med att låta pengarna gå direkt in i den egna plånboken? Någon som kan ge svar på detta?
5
Hej du jag tycker inte att du ska starta eget du har det bra som du har det[br]tänk på allt pappers arbete egen eget företag har
2066
2
För 20000 hade jag inte startat ett företag om jag inte hade som mål att öka denna sysselsättning. Det du eventuellt kan tjäna på det är möjligheten att dra av kostnader du haft - t ex resor, middagar (representation), eventuella övriga kostnader du har som kan förknippas med det du gör (dator för presentationer?).[br][br]Du kan också använda mer av pengarna (du betalar själv in egenavgifter och skatt) och kan välja vad du gör med pengarna. T ex avsättning till pension eller inköp av saker till verksamheten.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Att det inte är så mycket just nu behöver inte betyda att du inte ska starta företag. Förmodligen skulle du få behålla allt samt att få ett bra underskott som kan användas  senare mot vinst. Med ekonomistyrning kan man komma långt men tyvärr kan man konstatera att de flesta jobbar "ihjäl sig" hellre än att ta goda råd till sig. Forumet här är bra som enfrågealternativ men som helhet behövs det annat och det är naturligtvis inte gratis.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
2
Att dom flesta startar ett företag beror ju på att man måste skatta för sin inkomst. [br][br]Här finns det ju då ett antal alternativ.[br][br]Antingen utför du uppdraget som anställd hos kunden (för just detta projekt). Och får då en lön där kunden betalar arbetsgivaravg och drar skatt. [br][br]Annars startar du ett företag och då behöver kunden inte bry sig om anställningsavtal och beskattning. Utan det är ditt företag som får ta hand om denna bit. [br][br]Har du så låg omsättning som du har nu kan du förvisso deklarerar det som hobbyverksamhet. Detta innebär att du betalar skatt som en företagare utan att ha företag. Detta kan dock vissa kunder vara skeptiska till , Särskilt om det är icke privatpersoner som är kunderna. [br][br]Sedan kan du ju använda ett externt företag som anställer dig och sedan deboiterar kund resp betala lönen till dig (inkl drar skatter enligt lag), Exempelvis http://www.frilansfinans.se/t_index.php[br][br]det viktiga är under alla omständigheter att det går riktigt till skattemässigt och inte pengarna går rakt in i dina fickor. För då kan både du och kunden råka illa ut. [br][br]Och som någon skrev, Företag resp hobbyverksamhet gör att man kan dra av kostnader man har för uppdragen. Dessutom kan företaget skjuta upp ev underskott från ett år till nästa. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.