Köpa Resturang/Krog, nuvarande HB

2
Hej, jag är helt grön på området, men hade uppskattat lite tips och synpunkter.

Har just nu två jobb, ett heltidsjobb och ett helg arbete på krogen som detta gäller.

Dom nuvarande ägarna är trötta på verksamheten och vill börja med Hotellbranschen i ett annat land, och har gett mig och min arbetskamrat möjligheten att köpa stället.

Resturangen är en mycket populär bland lite äldre gäster, dvs dom som har pengar.
Lunchen har mellan 250-300 gäster varje dag. Nattklubben går också bra, men vi själva tycker att det finns mycket mer att ge. Nuvarande ägare sköter inte stället så bra och det slarvas med mycket. Stället omsätter ca 12 miljoner men hade man skött allt som man ska hade man kommit upp i högre siffror.
Det finns Jack Vegas maskiner som drar in ca 1 miljon om året och täcker lätt hyreskostnaderna.

Bolaget har däremot ca 2 miljoner i skuld, 1,2 miljoner till leverantören utav vin/sprit/öl, förra året låg skulden på 1,6 miljoner. Andra skulder är till hyresvärd, och bank.

Vi är 3 stycken som planerar att köpa stället, vi är 100% säkra på att vi kan göra det så mycket bättre. Tex jobbar inte dom nuvarande ägarna ALLS, alltså kan vi dra bort 3 personal kostnader direkt eftersom vi alla 3 tänkt att jobba.


Vi har en del pengar att gå in med som kontant insats, säg 200-300 tusen.
Vi vill inte ta över handelsbolaget, vi vill starta ett aktiebolag. Vi vet inte exakt begärda summan för resturangen, men skulle chansa på att vi får ge 1,5-2 miljoner utöver tidigare skulder.

Jag skulle vilja ha bra tips på hur man ska göra med banken, lån till resterande utöver våran egna kontant insats. Hur ska vi göra med det gamla handelsbolaget? Ha kvar det som dotterbolag till vårat aktiebolag? Fördelar/Nackdelar ?

Tack på förhand!
2
Ingen med något tips?
632
3
Mitt tips, sök upp en revisor som är duktig på försäljningar/köp eller en extremt duktig redovisningskonsult.[br][br]Att vi ska ge råd gällande sådana här investeringar efter att bara ha läst den här texten är helt fel. Vi kanske kan komma med några bra synpunkter. Men att kontakta en expert på området kan vara värt otroligt mycket.[br][br]Ta inte detta som något negativt, se det bara som att det är bättre att få ordentlig kontakt med någon som kan hjälpa er genom hela köpet.[br][br]Gällande era egna investeringar så gissar jag att ni kommer behöva skjuta till mer pengar själva, antagligen då genom att ta privata lån. Finns nog ingen bank som vill låna ut så stora belopp till ett nytt bolag, speciellt inte om det bara är en verksamhet man köper, ingen fastighet eller något.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.