Vilken linje för företagande på gymnasiet?

6
Nu är det så att jag kommer inom ett år att få välja gymnasieskola, program och inriktning.

Jag vill senare satsa på företagande, men vet inte riktigt vilken inriktning som jag vill ha. Jag kommer att läsa ekonomi (EK) på skolan, men vet inte riktigt vilken inriktning som är bäst att ha i bagaget inför framtiden.

Valet står mellan ekonomi och juridik. Att kunna företagsekonomi är ju inte fel, samtidigt att kunna juridiken inte heller är fel... Vad har Vd:arna på de större bolagen läst på gymnasiet och högskolan/universitetet? Vad ger bäst "avkastning" i längden?π

Jag kommer att läsa vidare på universitet/högskola efter gymnasiet.

Jag har inga problem i grundskolan, och kommer ha närmast toppbetyg i stort sett alla ämnen.

Informationen om programmet och dess inriktningar kan ni hitta hos skolverket (se länk nedan).

Ekonomiprogrammet - Skolverket
1165
Vad du läser på gymnasiet kvittar. Läs något som intresserar dig så länge som det ger dig tillgång till möjligheterna att läsa vidare.[br][br]Väldigt många företagsledare är civilingenjörer eller civilekonomer, och påfallande många har bägge de titlarna i sin CV. [br][br]Ivalet mellan ekonomi och juridik är min personliga åsikt att lagvrängare kan man hyra in vid behov, men ekonomi måste man förstå och arbeta med varje dag för att bli en bra företagsledare. Sedan tycker jag också att ledarna för våra största företag påfallande ofta saknar kunskaper om hur miljö och människor fungerar. Det kan kanske vara intressanta breddningsämnen för att inte bara bli en konventionell ledare som är stöpt i en mall, utan en sådan som kan tänkas bli "Man of the year" på tidningen Time Magazines förstasida... :-)
1324
2
Att läsa till företagande  ?  Det är väl inte företagandet som är inkomsten utan det är ju det som företaget levererar. Och skall det vara tjänster ja då måste man ju läsa det som passar tjänsten. [br][br]Ex vill man ha ett företag som IT konsult så är det ju IT man skall läsa. Vill man ha ett byggföretag så läser man till snickare osv . Företaget är ju bara ett sätt att driva sina ideer. [br][br]Sedan det man behöver extra för att driva sitt företag (ex ekonomi) får man väl läsa vid sidan om om det nu inte finns som en del av programmet man valt. [br][br]Hans [br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.