Hjälp mig !

8
Hej !
Jag har fått en prislista på de produkter jag ska köpa in, men jag förstår inte !

Det står såhär:    "Trade price"  "Selling Price"  "Retail price"
                          €10                  €13              €20

Jag förstår inte riktigt!
Vilket är det som är inköpspris för mig ?
Vilket är det priset jag ska sälja till mina kunder för ?
Snälla hjälp mig, akut situation !

MVH.
Businessemil
367
46
[b]Vem skall du göra affärer med?[/b][br]Bortsett från att vokabulären kan variera beroende på vem[br]som beskriver prisnivåerna d.v.s. om det är en europeisk, [br]amerikansk eller asiatisk säljare som hanterar engelskan[br]så kan du nog utgå från följande:[br][b]Selling price = försäljningspriset.[/b][br][b]Retail Price  = Detajlhandelspriset[/b]: d.v.s.det pris som slutkunden, [br]                    konsumenten får betala i buik[br][b]Trade Price  = ÅF-priset[/b].d.v.s.det pris som en ÅterFörsäljare får betal[br]                    om han själv vill åta sig att vidaresälja till butik eller annan.[br]                    I sådant fall anser ursprunglige säljaren att ÅF övertar[br]                    säljarbetet och säljkostnader och därför får ett rabatterat [br]                    försäljningspris.(Selling Price)[br][br][b]Vad skall du handla med?[/b][br]Du nämner ingenting om vad det är för slags produkter det handlar om men skillnaden mellan Seling Price och  Retail price verkar vara för liten. Om det inte handlar om en vara med extremt hög omsättningshastighet.[br][br]För att förvirra det något så bör man notera[br]att inom  t.ex. fackhandel så betraktar fabrikanter och grossister[br]detaljhandeln som just ÅF. återförsäljare.[br][br][b]Lag om prissättning:[/b][br]Noteras kan  också att en fabrikant saknar laglig rätt att sätta priset[br]på varor som säljs i detaljhandel eller i något led i säljprocessen.[br] M.V.H.[br]I[i]mre. R[/i] [br]Inkomstakuten                  [br][br][br]
Redaktuellt
8
[quote author=INKOMSTAKUTEN link=topic=8636.msg38630#msg38630 date=1298629498][br][b]Vem skall du göra affärer med?[/b][br]Bortsett från att vokabulären kan variera beroende på vem[br]som beskriver prisnivåerna d.v.s. om det är en europeisk, [br]amerikansk eller asiatisk säljare som hanterar engelskan[br]så kan du nog utgå från följande:[br][b]Selling price = försäljningspriset.[/b][br][b]Retail Price  = Detajlhandelspriset[/b]: d.v.s.det pris som slutkunden, [br]                    konsumenten får betala i buik[br][b]Trade Price  = ÅF-priset[/b].d.v.s.det pris som en ÅterFörsäljare får betal[br]                    om han själv vill åta sig att vidaresälja till butik eller annan.[br]                    I sådant fall anser ursprunglige säljaren att ÅF övertar[br]                    säljarbetet och säljkostnader och därför får ett rabatterat [br]                    försäljningspris.(Selling Price)[br][br][b]Vad skall du handla med?[/b][br]Du nämner ingenting om vad det är för slags produkter det handlar om men skillnaden mellan Seling Price och  Retail price verkar vara för liten. Om det inte handlar om en vara med extremt hög omsättningshastighet.[br][br]För att förvirra det något så bör man notera[br]att inom  t.ex. fackhandel så betraktar fabrikanter och grossister[br]detaljhandeln som just ÅF. återförsäljare.[br][br][b]Lag om prissättning:[/b][br]Noteras kan  också att en fabrikant saknar laglig rätt att sätta priset[br]på varor som säljs i detaljhandel eller i något led i säljprocessen.[br] M.V.H.[br]I[i]mre. R[/i] [br]Inkomstakuten                  [br][br][br][br][/quote][br][br]Tack så mycket ! [br]Ursäkta för min dåliga formulering ! [br]Nu säger jag det utförligare.[br]Jag ska köpa saker från själva märket, alltså inga mellanhänder.[br]Sakerna jag ska köpa finns i england och skeppas hit.[br]Jag körde en skärmavbilding: [br]Det är från inköpskatalogen dem Nash Tackle skickade till mig.
367
46
OK![br]Lycka till! Jag anar vsserligen inte [br]vad det är för slags produkter[br]Men har du [br][list][br][li]Kunderna[br]Vet vilket pris du skall ta[br]Vet hur mycket du kommer att sälja[br]Vet dina försäljningskostnader inkl reklam mm[br]och har en säker kalkyl på vad du kommer att tjäna[br]och kan beräkna din vinst[br][/li][br][li][/li][br][/list][br][b]innan du beställer[/b][br]så är det ju bara att köra.[br][br]Men om du har frågetecken  och är osäker [br]med svaret på någon av punkterna[br]så skall du sannolikt ta dig en funderare.[br] [br]Imre R/[br]Inkomstakuten
Redaktuellt
8
[quote author=INKOMSTAKUTEN link=topic=8636.msg38633#msg38633 date=1298638570][br]OK![br]Lycka till! Jag anar vsserligen inte [br]vad det är för slags produkter[br]Men har du [br][list][br][li]Kunderna[br]Vet vilket pris du skall ta[br]Vet hur mycket du kommer att sälja[br]Vet dina försäljningskostnader inkl reklam mm[br]och har en säker kalkyl på vad du kommer att tjäna[br]och kan beräkna din vinst[br][/li][br][li][/li][br][/list][br][b]innan du beställer[/b][br]så är det ju bara att köra.[br][br]Men om du har frågetecken  och är osäker [br]med svaret på någon av punkterna[br]så skall du sannolikt ta dig en funderare.[br] [br]Imre R/[br]Inkomstakuten[br][/quote][br][br]Tack inkomstakuten ! [br]Men det jag funderar över, vilket är inköpspriset för mig ?![br]Jag har koll på kunderna osv. Det är fixat ! [br]Prylarna är fiskeutrustning.[br][br]Är "trade price" inköpspriset ?
367
46
Yes! Absolut!  Trade Price  är det som de erbjuder dig.[br]Men begär en proforma-faktura för säkerhets skull[br]så ser du med säkerhet vad du blir debiterad.[br]GOOD LUCK![br]Imre/[br]
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.