Kassaregister, vad räknas som kontantbetalning?

11
Hej på er.

Jag håller på och ska starta ett företag och nu sitter jag och funderar lite på kassaregister. Vad jag förstått så behöver man inte ha det om försäljningen inte är särskilt stor, vilket är fallet för mig.

Men om det skulle bli i större skala senare, vad gäller då? Vad räknas som kontant betalning och vad räknas som distansförsäljning?

Mitt företag kommer tillverka hantverk av olika slag på beställning/uppdrag. Det kommer (antagligen huvudsakligen) ske både genom kontakt över internet/telefon och skickas med post, men även till personer som finns lokalt och kommer hämta sina varor själva.

Även försäljning av färdiga varor via webshop kommer ske i liten utsträckning, men huvudsakligen är det beställningar/uppdrag som gäller.

Betalning kommer alltid ske som förskottsbetalning till bankgirokonto, räknas det som kontant betalning?

Någon som kan hjälpa mig reda ut det här?
Tack på förhand.
/Carro
1324
2
[b]Nymla skrev:[/b] [quote] Betalning kommer alltid ske som förskottsbetalning till bankgirokonto, räknas det som kontant betalning? [/quote] Nej det är just detta med att kunden får en typ av faktura med sitt namn på och sedan betalar via kort/kontanter/giro som INTE räknas som kontant betalning. Hans
11
Okej! Eftersom det stod att kortbetalning räknas som kontant så blev jag tveksam. Tack för svaret.
11
Okej, en till liten fundering :) Jag kommer ta betalt av kunderna i två omgångar när det gäller beställningar. Först får kunden betala en del av beloppet i förskott (för att täcka materialkostnaden) och resten när produkten är färdig. Ska jag göra två separata fakturor till kunden då?
1324
2
Kan väl vara vettigt. Hans
11
Okej jag slänger in en till fråga :) Sitter å fixar en fakturamall och funderar på om man måste ha med sin egen adress på den, även fast företaget drivs hemifrån? Min egen privata adress blir det då alltså.
589
1
Ja, företagets adress ska vara med. Och organisations-/momsregistreringsnummer. Och fullständigt namn på företaget.
1324
2
[b]Jorgen skrev:[/b] [quote]Ja, företagets adress ska vara med. Och organisations-/momsregistreringsnummer. Och fullständigt namn på företaget.[/quote] Å andra sidan. Man kan ju fixa en Box adress om man så vill. Hans
11
Tack för hjälpen!
589
1
[quote][b]hfohrman skrev:[/b] Å andra sidan. Man kan ju fixa en Box adress om man så vill. Hans[/quote] Javisst, då blir ju det företagets adress.
185
Ja, när jag började med min verksamhet skickade jag två fakturor; en med mindre belopp vid bokning och en efter utfört uppdrag. (Nu skickar jag en på hela beloppet efter utfört uppdrag om inget annat önskas.) Och, som du redan fått svar på, adressen ska stå på fakturan. Jag använder min hemadress, vilken även företaget står på. Det har aldrig varit några problem. Lycka till!
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.