[Nybörjare]iPhone programmerare vill starta företa

1
Hej,
Jag heter alex och studerar civ. ing robotik. Men jag programmerar till iOS på min fritid och har några appar ute som säljs bra. Både till iPad och iPhone. Nu vill jag starta en enskild firma pga att jag är den ende anställde. Nu har jag några frågor:

0. Varför ska jag ens starta en firma? Vad är fördelen med det? Jag tjänar fortfarande bra även om jag inte har nå företag?

1. Jag har läst lite överallt. men vad menar dem med "Går företaget dåligt måste du använda dina privata tillgångar till att betala skulderna.". Vilka skulder? Sedan jag har börjar sälja appar så har jag inte haft nå förlust/skuld.

2. Kan jag köpa saker (datorer, ipad, bil osv) utan moms till användning av företaget? om svaret är ja, vad händer med bilen om jag inte vill ha företaget längre?

3. Kan jag uppdatera enskild firma till AB närsomhelst?

4. Om jag tjänar 20 000 för en app under en månad. Hur blir det med skatten? Jag menar apple drar redan 30% för sig själv. och 33% skatt. kommer det ytterligare 33% skatt elr?


Jag är verkligen dålig på detta med företag osv. Men jag håller på att lära mig.
Tack för din tid! 🙂
1324
2
[quote="FORD" post=40871]0. Varför ska jag ens starta en firma? Vad är fördelen med det? Jag tjänar fortfarande bra även om jag inte har nå företag? [/quote] Fördelen med att ha ett företag är ju att du då kan tjäna pengar på din app och sedan betala skatt i Sverige för denna inkomst. Vet inte hur du gör idag men om du som privatperson säljer appar via app store så blir det ju i praktiken att du skattefuskar om du har inkomst därifrån. Dessutom eftersom CSN sätts beroende på vilken lön du har vid sidan så kanske du dessutom begår brottslig handling mot CSN. [quote="FORD"]1. Jag har läst lite överallt. men vad menar dem med "Går företaget dåligt måste du använda dina privata tillgångar till att betala skulderna.". Vilka skulder? Sedan jag har börjar sälja appar så har jag inte haft nå förlust/skuld. [/quote] Nu är det kanske inte bara företag som ditt som finns där ute. Många företag kanske har dyra hyror, Köper dyra lager (som kanske inte var så rätt) osv. Vi som bara säljer vår tid har kanske inte denna typ av kostnader. Men för att hårddra. Om FöretagX stämmer dig för att du utnyttjat någon funktion i ditt program som dom har rättigheter till. Så kan det ju bli stora kostnader. Men det kanske inte är så stor risk just nu i det "lilla" företag du pratar. [quote="FORD"]2. Kan jag köpa saker (datorer, ipad, bil osv) utan moms till användning av företaget? om svaret är ja, vad händer med bilen om jag inte vill ha företaget längre? [/quote] För just bilar så är det lite speciellt då man inte kan dra momsen. Dessutom får du deklarera förmån (och betala skatt) om du använder bilen privat. För datorer och Ipad osv drar du ju av dom som kostnader (både moms och själva kostnaden). Om du avvecklar företaget så bör du sälja av bilen innan du avvecklar. Du kan sälja till dig själv till marknadspris med godkänd oberoende värderare. [quote="FORD"]3. Kan jag uppdatera enskild firma till AB närsomhelst? [/quote] Det kan man ju göra. Men det är inte bara att säga "nu blir jag AB" utan det är en ganska komplicerad juridisk process. [quote="FORD"]4. Om jag tjänar 20 000 för en app under en månad. Hur blir det med skatten? Jag menar apple drar redan 30% för sig själv. och 33% skatt. kommer det ytterligare 33% skatt elr? [/quote] Apple drar ju sina 30% som försäljningskostnad. Det har ju inte med skatten att göra att du använder en så dyr säljkanal (men det kanske är värt det för hur skulle du komma ut så enkelt på annat sätt) . Sedan säger du att dom drar 33% skatt. Jag vet inte vad det är. Men såhär borde det vara. 1. Moms. Apple drar moms på Irland där dom säljer produkten från. Dock är det lite oklarheter där hur det skall hanteras då Svenska skattemyndigheter (och vissa andra EU länder) också vill ha moms. Så risken här att du även skall betala momsen till Svensk myndighet. Det skrivs en hel del om detta i tidningarna från idg. Sedan när momsen är betald. så är det företaget pengar. Men då företaget skall betala egenavgifter och skatt på sin vinst så lär du få betala detta innan du har din "lön" och kan köpa din "blodpudding" Sedan är jag lite förvånad. Du studerar till civ ing. Har man ingen företagsundervisning i denna undervisning. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.