Import, moms, osv.

3
Hej



Jag söker en liten bisyssla till mitt vanliga jobb och har fåt upp ögonen för billiga mp3-spelare och liknande produkter för försäljing på t.ex. Tradera men även eventuellt en egen webshop.



Eftersom detta kommer, till en början iallafall, vara en bisyssla så har jag inte möjlight att ligga ute med allt för mycket pengar. Jag har dock hittat lösningen på det problemet genom Dropshippng. För er som inte vet vad det är så betyder det att när ag får en beställning så beställer jag varan från leverantören som skickar den direkt till min kund. Jag slipper alltså hålla lager och ligga ute med massa pengar. Det blir så klart lite dyrare att göra så här men det kan det vara värt till en början innan man ser om det fungerar.



Har hittat flera olika leverantörer som erbjuder detta bl.a. Pixmania-Pro: http://www.pixmania-pro.com/dropshipping-dropship-uk-dropshipment/seuk_drop.html



Nu är det så att jag inte har någon erfatenhet av försäljning eller liknane alls egentligen. Jag har f-skatt för detajhandel via internet men inget moms-nummer eller något mer. Har egen firma men har inte registrerat någon namn ännu.



Hur fungerar det med tullavgifter, moms och skatter när man gör sånt här? Enligt Pixmania-Pro så betalar man ingen moms om man har ett "intercommunity VAT number". Jag antar att man inte betalar någon moms till dem men måste betala det när varan kommer in i Sverige eller hur är det?



Som ni märker har jag väldigt dålig koll på det mesta här, men det är ju därför jag vill lära mig 🙂



Hoppas på svar som kan klargöra lite för mig och kanske länkar eller anat där jag kan hitta mer information.



Tack på förhand!
6
Det stämmer. Jag har också varit i kontakt med pixmania-pro och det funkar som så att när du har ett moms-nr så betalar du ingen moms på varorna. Det ända du gör är att lägger till din "mellanskillnad" sedan 25% moms på det. Efter som det är inom EU så behöver man inte momsa varorna. Men du måste ha moms på den när du säljer varan till slutkund. [br] [br]Detta gäller bara om du har moms-nr. Om du inte har det så får du betala den franska momsen på varorna och sedan "TROR" jag att du måste lägga på den svenska momsen också. Den franska momsen ligger på runt 19.5% om jag inte har fel. Ni får rätta mig. [br] [br]Mvh [br]Mikael Karlsson

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.