Outhämtat paket, kunden betalar ej faktura

44
1
Hej.

Har fått en kund som inte hämtade ut sitt paket även fast han fick 2 påminnelser av posten, per brev och sms. Paketet skickades tillbaka till oss som retur och enligt våra köpvillkor så fakturerar vi avgifter på outhämtade paket, t.ex materialkostnad och fraktkostnader.

Vi har fakturerat kunden på detta och kund har ej betalt, en påminnelse har också gått ut men kund har inte betalat in något.

Nu funderar jag om det är värt att skicka in fakturan till inkasso för vidare indrivning.

Totala fakturans summa är runt 1000:- inkl påminnelse avgiften.

Jag anser att detta är nästan ett måste, vi har gått på förlust p.g.a denna kund, är man nystartad företag har man inte råd med dessa kunder som beställer och sedan skiter i att hämta ut dem.

Vad tycker ni ?

Jag funderar själv på att ta en kreditupplysning på personen och se om personen har sedan tidigare betalningsanmärkningar för att se om det är värt att driva vidare skulden.

Vad anser ni ?

Aslan
MVH ASLAN
355
1
Har du provat att ringa eller besöka kunden? Många gånger handlar det bara om att kontakta kunden och få till ett avtal. Skall du gå vidare till kronofogde eller polis kostar det oftast mer än 1000:- Tycker det ser ut som om ditt nystartade företag skulle behöva lite hjälp att synas om 1000:- är lika med konkurs. Vad är det du säljer?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.