HJÄLP! Brytit mot copyright lagen, måste betala 22 000kr :(

74
1
Fick idag ett brev från företaget gettyimages som säljer bilder, förra året använde jag två bilder från hemsidan i ca. 2 månader och det är dessa bilder de vill ha 8700 kr styck för plus resterande avgifter som nu är totalt på 22 000 kr. De ska ha in pengarna inom 2 veckor efter att jag mottagit brevet.

Jag läste inte brevet då jag varit bortrest så den tiden har tom. passerat.
Allt är skrivet på engelska då det är sänd ifrån företagets huvudkontor i london. Har läst igenom alla papper flera gånger och det finns inga sätt att slippa denna avgift och den måste betalas om man inte önskar att ärendet dras till tingsrätt har de skrivit.
Tydligen menas det inte att bilderna är gratis när det står "Royalty free" som jag trodde..

De har även print screenat sidan jag använt dessa två bilder på...vad gör man 🙁
Ulla Karlsson
Har du inte betalat något för bilderna som tex på Istockphoto? Eller har du bara tagit dem?
74
1
Ringde nyss upp numret till företagets säte i sverige (stockholm) och de har inte hand om dessa ärenden så jag fick ett nummer till london där de talar svenska. De hade inte heller hand om dessa ärenden och hon gav mig ett annat (gratis)nummer till annan avdelning/kontor i london där de är engelsktalande. Jag har inte ringt dom än. Har googlat på gettyimages fraud och liknande och fått lite info. De har tydligen "robotprogram" som söker igenom nätet och hittar sidor som använder sig utav deras bilder. Detta som är en av världens största bilddelningsföretag som köpt upp hur många andra liknande företag som helst, skickar årligen ut tusentals liknande brev till företag och kräver pengar. Inga varningar som de flesta kanske gör och endast begär att bilden tas bort. Utan de krväer skadestånd direkt innan rättliga åtgärder vidtas. Mina bilder är via google, mina bilder är inte vattenstämplade så de är inte ifrån gettyimages sida. Men de äger tydligen rättigheterna nu..? Fotografen/företaget som tagit bilderna stå det att det är Cavan Images. Är det någon som har tips och råd? Kommer dom ända hit från london och stämmer mig och drar igång en rättegång nu i och med att betalningens förfallodatum utgått? 22000 för två bild som knappt funnits uppe i en månad...? Det är bra att det kommer lägligt också..när man har en ekonomisk kris..
74
1
Jag fann dom via en google sida. Istockphoto är även uppköpt av gettimages. Kollade på deras sida och bilderna kostar ca. 2000 kr styck..hur kan de begära så mycket? Tänk de gånger man hämtat hem bilder från free screensaver sidor, man kan ju aldrig vara säker på att de inte tillhör någon annan egentligen...
86
4
2 000 kr styck är normalpris för bra bilder via seriösa bildbyråer. Oavsett hur du hittat dem på nätet, så är det din skyldighet att läsa igenom villkoren innan du laddar ned bilder. Normalt går det inte att ladda ned dem utan vattenmärke. Står det att de är gratis så kan du alltid hävda det oavsett vem som senare blir ägare, men jag skulle nog spara texten ändå. Är du säker på att du inte har knyckt dem, så är det bara att strunta i deras hot. Det kan ju också vara lurendrejare! Kontakta konsumentverket.se eller Patent och registreringsverket (prv.se) för att få råd och hjälp! Andra regler kan gälla i andra länder än Sverige.
11
Om du hittar stället du laddade ner bilderna kan det vara en god ide att gå tillbaka och kolla om det finns nåt "finstilt" tillägg till Gratis-licensen som du eventuellt missat, sen skulle jag nog fråga nån juridiskt kunnig om hur du bör gå tillväga. Christer
74
1
Har inte gjort annat än att försöka finna hemsidan jag tog bilderna ifrån men hittar den inte. Jag har 8 bilder på min dator, gettyimages har endast 4 av dessa på sin sida. Alltså har dessa bilder kommit ifrån annan sida och jag vet inte hur jag ska finna den. Suttit och googlat hela dagen non stop. Hur funkar det om jag avregistrerar mitt företag innan ärendet går vidare? Kan de stämma mig ändå? Det är enskild firma jag har. Är det så att min privata ekonomi och företagets är densamma i enskild firma? Kan jag starta ny firma om jag stänger denna utan att få problem? En annan fråga är om jag sätter företaget i konkurs, har jag då rätt att starta ett nytt? Eller måste man vänta ett tag? Som ni förstår är detta en summa jag inte har att lägga ut. Företaget har under flera punkter i fetstilt skrivit att summan ej är förhandlingsbar. Har talat med jurist som tycker det är ett drömpris och ofta tas sådana belopp ut och särskilt ifrån företag i utlandet. Så jag försöker finna ett sätt att ta mig ur knipan. Hade beloppet varit lägre hade det inte varit problem..men att de bokstavligt kräver att jag ska inom 14 dagar betala 22 000 kr eller bli åtalad..vilket seriöst företag gör såhär?????
11
Har du ringt företaget som ställer kraven? Det kan vara en god ide att låta nån som är införstådd med din situation, men som inte har någon "egen ko i diket" göra det, för att ta reda på om det finns några förhandlingsmöjligheter (gör man det själv när man är i pisset börjar man lätt skälla och beklaga sig och får oftast inte reda på nåt alls.) Sen tycker jag kanske att du råkat fråga fel jurist om du inte fått mera förståelse än så. Om du nu hamnar att bita i det sura äpplet och betala så tror jag ju att det hjälper föga att lägga ner företaget, du ansvarar ju själv för de skulder företaget har, men jag ska inte uttala mig om regelverket i Sverige eftersom jag bor i Finland. Du måste ju väga in kostnaderna för att lägga ner och starta nytt också.
157
1
Betala och du är körd. När det gäller att företaget skall gå vidare med det här krävs en polisanmälan från företaget till polisen i det län du sitter. Det som det handlar om tror jag är brott mot upphovsrättslagen. Efter det påbörjas utredningen och den avgör om målet går vidare eller inte. Går det inte vidare då är det kört för företaget. Går det vidare kommer du förhöras och du kommer få ge din syn på saken. Efter det tas beslut om ärendet skall vidare eller om det läggs ner. Jag tror åklagaren tar beslutet om det. I det fallet kan en förlikning träda i kraft mellan målsägande (företaget som skickade brevet) och den misstänkta (du) och ärendet läggs ner. Vägrar du gå med på förlikning skall åklagaren besluta om det skall tas upp i tingsrätten eller ej. Görs det det är du som misstänkt åtalad för brott mot upphovsrättslagen. Här skall företaget redovisa sina bevis som skall ha redovisats för polisen och åklagaren tidigare samtidigt som du får ge din syn på frågan och om du anser dig skyldig eller icke skyldig. Du får lägga fram dina bevis och du får ljuga så det står härliga till om du så önskar. Du kan aldrig bli dömd för att ha ljugit i tingsrättn om du är målsägande eller åtalad. Enbart vittnen kan det. Därefter är det upp till tingsrätten att besluta om huruvida du är dömd eller om du skall frias. Frias du är det upp till bolaget att överklaga. Det är inte säkert att hovrätten tar upp målet. Men står du som åtalad kommer du aldrig få betala för något så länge som du inte döms. Döms du så bestämmer tingsrätten för vad du skall betala. Inte ens säkert att du får betala det som företaget kräver utan tar då hänsyn till att bilden enbart legat uppe så kort tid som de har gjort. Alltså inte alls säkert att du ens behöver betala hälften av pengarna. hur det är med advokatkostnader etc. vågar jag inte svara på. Men för att åklagare skall ta upp målet i tingsrätten krävs ganska mycket tror jag. Samtidigt tjänar du på att dra ut på det hela genom att vägra och låta polisen avgöra saken. Tror knappast att sådant ärende är prioriterat ärende hos polis och tingsrätt samt åklagarmyndighet. (Med reservation för ev sakfel etc. Tar inget ansvar för innehållet som skrivits och du själv avgör hur du skall gå tillväga men kan vara bra att kolla med juridisk kunnigt folk).
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
5
Jag tänker blåsning, dom matar ut massor och några betalar, kasta brevet och gör nått annat. Kontakta dom inte.
5
https://www.google.se/search?q=gettyimages&oq=gettyimages&aqs=chrome.0.57&sourceid=chrome&ie=UTF-8#hl=sv&tbo=d&q=gettyimages+scam&revid=1533834713&sa=X&ei=I3gEUc6SBYeShgfS1oDQDw&ved=0CIgBENUCKAI&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.41524429,d.ZG4&fp=4d47dfea89ab140a&biw=2133&bih=1061
11
Håller med mailingbags, det ser onekligen ut som en massblåsning, gör inget utom möjligen polisanmäl. Christer www.skyltproffset.se
4
Usch vilken jobbig situation, hoppas det löser sig. Det är svårt att numera veta vad som är Scam och inte.
338
19
Det låter onekligen som en bluff. Jag hade som Christer säger bara gjort en polisanmälan! Det är vår skyldighet om det är ett brott som begåtts och det kan rädda andra i samma situation.
207
3
Just den här händelsen är lite diffus och bluff. Men...., Vill bara poängtera att bara för att det står "Royalty Free" så behöver det i sin tur inte vara helt fritt användande så att säga. Låter ju för bara för att vara sant. Oftast framgår det på en sådan sida att man får använda bilderna om man följer vissa restriktioner. Om man inte är upphovsmannen så får man aldrig, aldrig någonsin ta något och använda det som en egen produktion eller i kommersiellt syfte. - Sådana här historier kan bli dyra för den oförsiktige. - Har själv erfarenhet av ett sådant ärende. Vill också tipsa om att var försiktiga, läs info, och läs noga. Ställ eller skicka frågor.
12
Känns som bluff måste jag säga
1
Getty Images är det största och dyraste bildföretaget i USA. Jag har jobbat i USA som grafisk formgivare och även om dom har bäst bilder så köpte inte företagen jag jobbade för bilder därifrån för att dom var så dyra. Royalty free tror jag betyder att när man väl köpt bilden får man använda den hur många gånger som helst i vilken sammanhang som helst. Iallafall, jag tycker nog att du ska ta reda på om det är en legitim räkning som kommer från Getty Images. På deras sida finns ju en rad telefonnummer och en Live Chat. Om du vill kolla var en bild var en bild kommer ifrån så kan du söka på det här viset http://support.google.com/images/answer/1325808?hl=en

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.