Står på en vägskäl

2
Hej,
detta är min första inlägg här så jag passar på att säga hej till alla här 🙂
Jag har hittat här av en slump och tänkte att det kanske är ett tecken för mig att registrera sig här och be om råd då jag står nu på en stor vägskäl. För 2,5 år sedan startade jag en liten web butik med speciell inriktning vilket sedan gick över till att breda sortiment dock namnet på företaget syftar fortfarande på min ursprungliga ideen och jag känner nu att pga namnet går jag miste om många nya potentiella kunder. Sedan starten tänkte jag att företaget blir mer som en bisyssla och har aldrig tagit någon lån på den, jag kombinerade vanligt anställning med företagande, men nu känner jag att det funkar inte riktigt längre - känner att jag gör allt halvdant nu presterar varken till 100% på mitt anställningsjobb eller företaget, på allt detta började jag att plugga också så det finns ännu mindre tid och pengar att investera i företaget. Jag känner att just nu har jag 2 möjligheter: satsa allt på företaget - ta ett lån och satsa ordentligt på marknadsföring, byta namn, börja delta i mässor osv, eller stänga företaget och börja jobba heltid på ett vanligt jobb. Dock om jag bestämmer mig att stänga ner butiken så har jag några funderingar:
har en kvarvarande lager av produkter som jag då ev. skulle vilja sälja till något annat företag som ev. skulle vara intresserad av den - hur sätter jag pris på varorna? (många av dom är jag ensam om i Sverige) Ska man bara ta det man har satsat på det - alltså inköpspriser? Eller kan jag lägga på nån vinst %??

Sitter också på kontakter till utländska grossister som har egentillverkade produkter som jag fick ensamrätt till att sälja inom Sverige, dessutom sitter på andra användbara kontakter som gör att man kan breda ut sitt sortiment med unika produkter. Hur gör jag där? Vill ju kunna skicka mina kunder till nytt ställe där dom kan fortsätta handla produkter som dom är vana med, men vill ju inte heller att mitt arbete ska gå åt spillo - tänkte då sälja mina kontakter och ev. under första tiden skulle jag kunna hjälpa personen som köpte mina kontakter med beställningar osv, men hur prissätter man sådana saker? Hur mycket värd är en kontakt till grossist med unika produkter??

Hoppas att någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig, tack på förhand.
Önskar alla en trevlig eftermiddag 🙂
6
Oberoende av vad du väljer, vad tror du att du kommer att ångra mest efteråt? Jobba eller anställning kan du göra när som helst. Ifall du satsat några år på din webb-shop och det har fungerat hyfsat, är du inte intresserad av att veta hur långt du kan ta det? För mig är det här valet hur självklart som helst, men jag är inte du. Go for it!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.