starta eget eller inte?

3
Tja,

Jag jobbar som säljare idag. Jag har tröttnat på den bransch jag är i och har nu möjlighet att få jobb inom annan bransch. Det nya företaget har bara funnits i 2 år, men har växt väldigt bra.

Hur som helst, om jag hoppar på den här chansen nu så har jag ju möjligheten att vara med och forma bolaget. Jag kanske dessutom längre fram kan köpa in mig eller åtminstone bli chef i och med att bolaget växer.

Å andra sidan kan jag starta eget i samma bransch. Jag tror att jag skulle klara av det. Startar jag eget så kommer jag göra exakt samma sak som på det här bolaget som erbjuder mig jobb.

Skillnaden är att en anställning ger säkerhet vilket eget bolag inte kan.

Hur gör man för att komma över sin rädsla för att misslyckas med eget? Är det bättre att starta eget eller är det smartare att vara anställd?
1
Min syn på detta är att är du bara ute efter att ha en inkomst,"meal ticket" är du nog inte redo för eget företag, men om du ser det som en möjlighet att utvecklas, testa dina vingar, så gå vidare. Ta kontakt med organisationer som jobbar med detta, som ALMI,Nyföretagarcentrum osv. Gå in på verksamt.se, och skaffa broschyren Starta Företag från ditt lokala skattekontor,(även web-version)och ta en funderare därefter.Det finns också Starta Eget-dagar som Tillväxtverket håller i på vissa orter,se verksamt.se för tid och plats,och Skatteverket har också informationsdagar på vissa orter.Allt detta är kostnadsfritt. Lycka till !
2360
37
I och med att du har inkomst idag så skulle du kanske kunna starta upp en enskild firma i mindre format och även som underkonsult åt den du vill bli anställd av. Idag finns det inga säkra jobb. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.