Risker vid köp av industrifastighet

12
Hejsan företagsnördar ;)

Vad finns det för risker kopplat till att köpa en industrifastighet?
Vad behöver man kolla upp runt fastigheten?
Jag är ute efter dom mer byråkratiska delarna här som man måste ha koll på för att inte gå på en nit.
Kan tex en fastighet ha något miljö-ärende mot sig? isåfall hur kollar man upp det?
Kan fastigheten ha andra skulder på sig på något sätt som "ramlar över" på nästa ägare?

Nuvarande ägare tycker jag ska köpa hans fastighetsbolag, men jag vet att han ibland har missat att betala fakturor som gjort att både vatten och el har blivit avstängt. Därför känns det inte som ett alternativ att ärva hans org.nummer. Så allt man kan tänkas "ärva" genom att Köpa hans bolag är egentligen inte intressant heller.

(Självklart kan en fastighet vara i tekniskt dåligt skick, men det tänkte jag inte den här tråden behöver handla om.)

Mycket tacksam för hjälp!
Har sökt massor på google men det kommer nästan bara upp svar om köp av bostäder och besiktningar.
1470
246
Att ta en koll med miljönämnden i den aktuella kommunen är ju inte fel. Miljöärenden kan mycket väl belasta fastigheter och bli ett elände om det vill sig illa. Sen handlar det väl rent allmänt om att kolla upp vilka avtal som belastar fastigheten, kommunens planer för området. Ska den kanske rivas om 3 år för en ny väg? Kolla upp pantbrev, så det inte finns några såna på vift, så det inte plötsligt kommer en oväntad fordringsägare och kräver betalt. När det gäller hans bolag så tycker jag du ska kolla om det verkligen finns några betalningsanmärkningar. Att bara ha fått elen avstängd är ju inget som lagras i nån historik, och elen stängs av innan ett ärende lämnas till Kfm. Du sparar ju 42 500 per miljon i lagfartskostnader genom att köpa bolaget. Lagfarten kostar 4,25% i ett AB
12
Tack för bra svar :) När du säger "avtal som belastar fastigheten", kan du ge exempel på några sådana? (menar du enkla saker såsom vatten/avlopp, el mm) Kommunens planer ska jag absolut undersöka. KAN det vara så att om nuvarande ägare väljer att sälja så måste kommunen godkänna det eller kanske till och med istället går in och köper mark+fastighet och jag själv blir av med det? Har kommunen någon form av förtur till sådant?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.