Arbetsgivarintyg Enskild firma?

67
7
Hej, hoppas ngn vet! Jag har enskild firma men jobbar lite extra för ett bemanningsföretag. Bemanningsföretaget kräver arbetsgivarintyg eller studieintyg av alla som jobbar där. Det är lätt fixat när man är anställd men hur ska jag kunna visa ett arbetsgivarintyg? Har begärt registerutdrag från Skatteverket men där framgår det inte hur många timmar i veckan jag jobbar och det är sysselsättningsgraden bemanningsföretaget vill se?

I registerutdraget kommer det att stå att jag har FA skattsedel och är momsregistrerad men jag tror inte att de kommer att godkänna det.
67
7
ska tillägga att Bemanningsföretaget har skickat ett exempel på hur intyget kan se ut och det ska finnas med följande: Namn personnummer företagsnamn där man jobbar sysselsättnngsgrad underskrift av arbetsgivaren så om jag skriver ett eget intyg utifrån vad de vill ska finnas med blir ju problematiskt med underskriften då jag är min egen arbetsgivare.
1009
206
Det bör ju inte vara svårare än att prata med bemanningsbolaget och säga som det är. Skriv intyget enligt deras mall och säg det när du lämnar det. Det är ju ingen myndighet du har att göra med. Vill de sälja vidare dina tjänster/arbetstid så går de ju inte i första hand hur blanketten är ifylld, utan i hur du är som person och vilka kvalifikationer du har.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
67
7
Tack för svar, jag jobbar redan för dem men de vill att alla "konsulter" som vi heter ska skicka in arbetsgivarintyg eller studieintyg 2 ggr per år för att styrka att vi har en annan huvudsysselsättning på minst 50% som de bestämt hävdar att det är facket som kräver. Detta bemanningsföretag tog över efter ett annat bemanningsföretag (som inte krävde intyg utan bara vid anställningen) och i övergången var det fler av mina kollegor som inte fick fortsätta jobba som bara hade andra jobb på 30%. Jag kan verkligen inte förstå varför de ska köra det här med minst 50% så hårt, enligt de (som i sin tur hänvisar till facket) vill de inte att vår försörjning ska vara beroende av denna extra inkomst. Å andra sidan tycker jag att just de som inte jobbar heltid eller 50% är i störst behov av ett extra arbete men men.... Nu har jag fått ett registerutdrag från Skatteverket så jag hoppas att de gottar det.
1009
206
Hej, Jag hörde precis ett nyhetsinslag i denna fråga. Om du kollar in sr.se, morgonpasset från 2016-10-25 ca 30 minuter in (det är från dagens nyheter i sr). Jag hörde inte hela, men det ska tydligen finnas specialregler för studenter och personer med en annan huvudssyssla som jobbar via bemanningsbolag. De ska tex inte vara tvugna att betala lön för tider mellan uppdrag. Deras ansvar är alltså betydligt mindre. Tydligen har den här undantagsregeln som varit till för att underlätta för vissa grupper börjat utnyttjas av bemanningsbolag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.