Starta företag utan men har ingen affärsidé..

2
Letat jobb länge nu men hittar inget, speciellt inte i staden jag bor i.

Och vill gärna bo kvar pga familj mm.



Starta företag är ju bra om man har en bra idé, men hur fasen kommer man på en bra idé?

Som kan resultera i pengar man kan leva på?



Känns som vad man än kommer på så har minst 50 gjort det innan eller gör det.



Hur ska jag tänka? 🙁
68
Hej, och välkommen till forumet. [br] [br]Jag tillhör den ”andra kategorin”. 20 affärsidéer per vecka minst :grin: [br] [br]Jag tror att de flesta affärsidéer föds av att man är kritisk i sitt tänkande. Som exempel om jag går på en restaurang och är missnöjd med något så börjar jag genast tänka hur man skulle kunna göra detta bättre. [br]Ringer jag till en kundtjänst som behandlar mig illa kan man klaga för kompisarna, men jag tänker genast att man skulle dra igång ett företag som utbildar kundtjänst medarbetare. Osv. [br] [br]Se ett problem och sedan hitta lösningen, sen bygger man ett företag kring detta. [br] [br]Att andra redan gjord det eller redan gör det är bara positivt. OM dom kan göra det, varför skulle inte du klara av det? Det gäller bara att hitta sin egen USP, göra saker lite bättre, lite smartare. [br] [br]Det är sällan det är en unik idé som avgör framgången, det är oftare hur hårt och smart man jobbar som avgör. Jag är helt övertygad om att det fanns möbler och företag som sålde möbler innan IKEA startade. Se hur det gick :wink: [br] [br]Mitt tips är att du börjar i en bransch som intresserar dig eller som du redan kan. Identifiera problemen som dina konkurrenter har och se till att du inte gör samma misstag. [br] [br]Företagande handlar trots allt om att tillhandahålla produkter eller tjänster som andra är beredda att betala för, vad kan då vara bättre än att fråga de som du vill ska bli dina kunder innan du gör något. [br] [br]Känner du till branschen sedan innan har du säker en del svar. Men du bör också testa dina teorier genom en ordentlig undersökning. [br]Det finns många företag som kan hjälpa dig med det. Alternativt sätter du dig med telefon i hand och göra undersökningen själv. [br]Ska du göra det själv så läs på ordentligt om hur du skall formulera dina frågor så att du får korrekta svar, och inte de svar du vill ha. [br]Det är svårt att hålla sig objektiv i en undersökning om ens egen affärsidé, och man har en tendens att sälja in konceptet när man frågar :oops: [br] [br]Några korta råd som jag hoppas hjälpte dig. [br] [br] [br]Med vänliga hälsningar [br] [br]Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
2
Kanonbra svar!! [br] [br]Fick mig en tankeställare :) [br] [br]Det löser sig nog.... [br] [br]Stort tack igen.
68
Hej, [br] [br]Kul att kunna hjälpa till. [br] [br]Håll oss uppdaterad om hur det går för dig :wink: [br] [br]Mvh [br] [br]Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
4
Hej, [br] [br]Håller med. Det är intresset och drivkraften som styr dig. Välj något du är intresserad av och gå in helhjärtat. [br] [br]Kollade på nyhetsmorgon för ett tag sedan när Johan Von Holstein var med (om du inte har någon susning vem det är så startade han internetföretaget Icon media labb för massa år sedan och på 2 år hade de typ 5000 anställda i 23 länder eller något). [br] [br]Hur som helst. Han sade en sak man kan fundera på som jag faktiskt tror stämmer: [br] [br]"Det finns inga dåliga ideér så länge man är motiverad och går in stenhårt för att lyckas. Gör du det blir du en vinnare även om det finns 100 st som har exakt samma inriktning" [br] [br]Thomas Biström [br]www.starhost.se
homas Biström
http://www.starhost.se

Webbhotellet för ditt företag/hemsida.
4
Hej, [br] [br]Håller med. Det är intresset och drivkraften som styr dig. Välj något du är intresserad av och gå in helhjärtat. [br] [br]Kollade på nyhetsmorgon för ett tag sedan när Johan Von Holstein var med (om du inte har någon susning vem det är så startade han internetföretaget Icon media labb för massa år sedan och på 2 år hade de typ 5000 anställda i 23 länder eller något). [br] [br]Hur som helst. Han sade en sak man kan fundera på som jag faktiskt tror stämmer: [br] [br]"Det finns inga dåliga ideér så länge man är motiverad och går in stenhårt för att lyckas. Gör du det blir du en vinnare även om det finns 100 st som har exakt samma inriktning" [br] [br]Thomas Biström [br]www.starhost.se
homas Biström
http://www.starhost.se

Webbhotellet för ditt företag/hemsida.
4
Var på en föreläsning av Johan och det var något av det mest inspirerande jag varit med om. Han vet verkligen vad man ska säga för att locka fram drivkraften hos folk. [br]www.iqube.se ä ju hans nya företag

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.