Starta eget assistansbolag

2
Hej!

Låter spännande och modigt att starta eget men kan även vara lite skrämmande om säger så.

Har jobbat som personlig assistent i snart 8 år för min bror. Eftersom man inte hinner kombinera detta med något annat, så har tankarna kring att starta ett bolag börjat bli allt mer attraktivt. Vi har bytt bolag mer än jag önskar räkna än idag är det bolag han är skriven hos inte optimalt känns som det går alltid att göra bättre. Finns mycket man behöver tänka kring ett företag. Så undrar hur det har gått för er och hur långt ni har kommit, och om det finns en del tips jag kan ta del av från någon lite mer erfaren.

Letar även efter en person eller personer med samma mål där vi kan bolla lite av varandra eventuellt ett samarbete.

Tack!
Anonym
Hej Jag är också intresserad av att starta företag som personlig assistans. ett bekymmer är hur ska man hitta brukare? Hur ska jag nå ut med min verksamhet på ett konkurrenskraftigt sätt. Jag vill skapa god kvalitet och bästa assistansen i Sverige. men hur ska jag nå ut? Du kanske har erfarenhet av detta? Tack
102
22
Respektive kommun sköter detta
Anonym
Men att jag startar ett företag är väl ingen garanti att jag får kunder. Måste inte brukaren aktivt välja mig som leverantör ? Får jag fråga vad du har för erfarenhet av branschen? Väl mött!
102
22
Nej givet att alla företag, oavsett bransch, står inför utmaningen att finna sina kunder. Men den allmänna hemtjänsten sköts av kommunen som samarbetar med kompletterande aktörer och/eller leverantörer för tjänster som de själva inte kan/vill leverera. Jag rekommenderar dig att registrera dig på Opic, https://www.opic.com/ för att finna aktuella upphandlingar på ett och samma ställe. Mitt tips är att kontakta din kommun eller dina kommuner där du kan tänka dig att verka och höra hur de ligger till. Du kan också titta på stiftelsen Stil, https://www.stil.se/sv, finns säkert mycket som du kan ha nytta av där. Jag har jobbat privat, statligt och kommunalt, nationellt och internationellt, i besläktade branscher kan man väl säga. Har också anställda som är döva och dövblinda och företag som är kompletterande aktörer till kommun och myndigheter som medlemmar i min verksamhet.
2
Tack för det fantastiska svaret Daniel. Men det jag eventuellt undrar över är hur är det med att fånga tjänster från kommunen. Hur går det till om vill vara verksam inom flera kommuner? Går det till exempel att vara verksam i flera kommuner samtidigt medans man har sin verksamhet i en helt annan kommun? Uppskattar dina svara har verkligen varit till en stor hjälp.
23
Hej Mohamed Jag har ganska bred erfarenhet när det gäller att starta företag och vara med att rådgiva i detta. Det är en av de saker som jag brinner för. :) Min erfarenhet kring assistansbolag är inte lika bred men är säker på att jag ändå kan hjälpa till. Du är mer än välkommen att lägga ett mejl till mig om du har några funderingar eller behöver ett bollplank. :) Har du tänkt driva assistansbolaget för fler personer än din bror? Villa du göra det i ett aktiebolag eller enskild firma? Vad har du för mål?
En nördig revisor som brinner för att kvalitetssäkra! Hjälper till med redovisning, revision, skatt och rådgivning. Rådgivningen fungerar även utmärkt på distans! Kontakta mig gärna på [email protected]
102
22
Ursäkta sent svar här - har missat det helt. Du kan verka inom flera kommuner om du vill. Titta på Attendo som exempel (det som de gjort är bra, de har även varit i blåsväder...). Jag skulle väl dock börja i en kommun, få ett bra rykte och förhållande och sedan på något år komma till en annan kommun och säga att du vill satsa även där och då kanske du kan få den gamla kommunen som referens. Just hemtjänst och assistans är oftast en standardiserad upphandling, dvs de har en kravspecifikation klar, en kostnadskalkyl klar osv - och du måste helt enkelt se till att klara detta. Differensen blir den vinst ditt företag får.
2
Jag är också intressrad för att öppna eget assistans bolag.Är utbildad undersköterska och jobbat inom branchen i många år.Har erfarenhet inom vård och omsorg.Vet inte hur mycket pengar begövs någon för att starta eget assistans bolag.Skickat några mail och bad för hjälpen.Hur ska jag skaffa kunder?På vilket sätt ordnar jag papirologi?Hur mycket pengar behöver jag för att starta egen assistans bolag?Är inte oroad över vård-vet att jag kan skaffa bästa assistenter men hur går det med många andra saker som jag har inte svaret på.Och--om jag skaffar flera kunder hur betalar jag assistenter?Har målet.Har kunskaper.Har vilja-men vet inte svaret på många frågor.Är lite rädd.
102
22
https://assistanskoll.se/Anordna-din-egen-assistans.html Här har du all information. Kontakta mig gärna för frågor och andra tankar :) [email protected]
2
Skickat mail till dig.Men isf vill publicera ett mail river som en kedja till de andra.Kanske hjälper.Eftersom jag skickat många mail fått svaret imorse. Hej, Jag är ledsen att meddela dig att i dag är det väldigt svårt att starta ett nytt assistansbolag. Man måste först med ansöka om tillstånd från IVO. Det är inte lika lätt som det var förr och många får numera avslag. Sedan behöver man ha tillräckligt mycket pengar för att kunna ligga ute med assistenternas löner under minst en månad innan man får ersättning från försäkringskassan eller kommunen. Väldigt många mindre företag har svårt att överleva på grund av att lönekostnaderna stigit kraftigare än ersättningen. Mitt tips är att du börjar med att vända dig till IVO för att se vad som krävs för att få tillstånd. Som svar på din fråga, ja brukarna måste aktivt välja dig som leverantör och de kan förstås lämna ditt företag om de blir missnöjda. Vänl hälsn Katarina B.
1
Är det LSS/Bedriva personlig assistans ansökan som ska fyllas i om man vill driva egen verksamhet?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.