Leasingbil Enskild Firma

35
Hejsan!

Jag funderar på att skaffa leasingbil till min enskilda firma och har varit och kollat på lite intressanta alternativ!
En sak gjorde mig dock lite förvirrad när jag pratade med en av säljarna...
Han påstod att "du är ju både privat och företag som enskild firma, det är samma personnummer, så du skulle egentligen kunna skaffa ett privatleasingavtal likagärna som ett företagsavtal".

Stämmer detta verkligen? Jag kan ju absolut göra det, men om jag inte tänker helt fel så kan jag väl inte dra av ett "privatleasingavtal" i bokföringen och betala det med företagets pengar och lyfta halva momsen osv...?

Tack på förhand!
Mvh David
102
22
Som egen företagare i småskalig verksamhet är det oftast bättre att köpa bilen privat. Du slipper då betala bilen två gånger via betalning för bilen samt förmånsvärde. Du kan också ta ut en så hög milersättning du själv önskar. Jämför det med att lyfta halva momsen så ser du att det lönar sig relativt snabbt att ta den privat.
1468
246
Jag är inte så insatt i privatleasingen, men är det inte en massa andra hakar att tänka på som kanske inte passar om man vill ha den i firman.. som begränsat antal mil och liknande villkor? Sen brukar jag alltid fundera lite över vilken typ av firma man har, och om en leasingbil är det bästa. Det finns ju trots allt ett förväntat restvärde inbakat i avtalet, och har man då en verksamhet där man risar ner bilarna fort, så är det ju rätt trist. Eller om man kör många väldigt tunga stenar :)
102
22
Begränsade mil etc är samma sak inom företagsleasingen så det skiljer inte så mycket. Ett nystartat bolag brukar ofta krävas på åtminstone 10% kontantinsats vilket för många gör att en privatleasing blir bättre.
35
Tack för svar! Allt praktiskt gällande formen att leasa bil, begränsat antal mil, kontantinsats osv har jag koll på och övervägt, så där har jag inga funderingar så att säga... Min fråga är alltså om jag som enskild firma kan teckna ett privatleasingavtal och göra avdrag för det i firman baserat på hur bilhandlaren resonerade :) Tack på förhand! Mvh David
102
22
Ja är det korta svaret. Det blir dock dyrare under bilens livslängd.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.