Milersättning Enskild Firma

35
Hejsan!

Jag har två scenarion i min enskilda firma gällande körning med min privata bil!
Scenario 1:
- Jag jobbar på många varierande platser åt olika kunder, dit jag kör med min privata bil och utför jobbet. För dessa resor fakturerar jag kund 18,50 per mil och tar sedan ut detta skattefritt i slutet sv månaden. Jag för alltså "resedagbok" för dessa resor.

Scenario 2:
- Ett annat företag jag jobbar på är det överrenskommet att jag inte kan fakturera 18,50 per mil (pga lojala skäl) .
Så dessa resor fakturerar jag alltså inget, men skriver då inte heller in dessa resor i någon "resedagbok".

Det jag funderar på är: Kan jag skriva in dessa resor jag ej fakturerar för även i samma resedagbok och ta ut skattefri ersättning för dessa? Eller måste en fakturering utgå för att det ska vara okej?

Isåfall är det ganska många resor jag inte tagit ut skattefritt så att säga, så känner att jag behöver ett förtydligande på denna punkt!

Tack på förhand!

MVH David
1009
206
Hej David, Du behöver inte fakturera kund för att ta ut milersättningen. Det du behöver göra är att föra en bra körjournal.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
44
3
Vad du ev fakturerar din kund för resekostnader och vad du själv tar ut i reseersättning är två helt skilda saker. Du kan t ex fakturera din kund 40 kr/mil, det är en inkomst i din näring precis som att du sålt en vara eller tjänst till kunden. För dina resor skriver du t ex en reseräkning på dina resor med din privata bil, det är en affär mellan dig som privatperson och ditt företag och har egentligen inget med din kund att göra. Det kan ju t ex vara resor du gjort för att handla kontorsmaterial. 18.50 / mil kan du ta upp skattefritt men inget hindrar dig att ta ut större reseersättning men då ska du skatta för överskjutande belopp. Jag brukar skriva en reseräkning för mina resor, mil, logi, traktamente etc, jag håller mig till de skattefria beloppen för enkelhetsskull. Jag bokför det på lämpliga kostnadskonton och som motkonto använder jag för det mesta "Insatt Eget kapital", då behöver jag inte hantera några reda pengar men jag har fått en avdragbar kostnad i företaget och privat ersättning genom att mitt "Eget Kapital" har ökat. Istället för att skriva reseräkning kan man ta upp resorna i deklarationen men jag tycker det är bättre med reseräkning och men en lämplig mall går det snabbt att fylla i och ha som verifikat i bokföringen.
35
Tack för bra svar!! :) En sista fråga där gällande resedagbok...det är antingen att skriva den och ta ut ersättning varje månad, eller ta upp alla resor i deklarationen istället? Man gör alltså inte båda, utan det är antingen eller? Tack på förhand! MVH David
44
3
Ja, antingen eller. Jag föredrar att ta det i bokföringen då ser jag direkt företagets kostnader.
35
Tack för snabbt svar! Jag håller med dig, det känns nästan enklast att hålla reda på! Har du någon uppfattning om ifall jag kan göra någonting åt "förlorade" resor så att säga? Jag har endast tagit upp fakturerade resorna i dagboken från Januari- Juni ungefär... därefter fick jag reda på att även ofakturerade resor också går att dra av... Får jag stå mitt kast för de resorna i Jan-Jun som jag inte drog av eller kan man dra sådant i efterhand? Låt säga det handlar om 150 mil ca. Tack på förhand! MVH David
44
3
Ja skriv en reseräkning för dina "förlorade" resor och bokför dem. Du kan ju t ex samla ihop dina resor/månad och skriva din reseräkning till företaget. Det är ju när DU skriver din reseräkning och lämnar in den till DITT FÖRETAG som kostnaden uppstår för företaget och det har en verifikation att bokföra. Reseräkningen skriver du ju som privatperson för att få ersättning för dina utlägg och när företaget får den av dig så kan de ju bokföra och ordna utbetalning till dig (jämför hur det fungerar för en anställd som är på tjänstersor, denne får ju inten ersättning förrän den inkommit med reseräkningar och det kan ju dröja ibland) . Utbetalningen i ditt fall kan ju vara i t ex kontanter eller sim insättning av eget kapital i din enskilda firma. Om du hade valt att ta upp resorna i din deklaration istället för i din bokföring så hade ju alla resorna fått vänta tills deklarationsdags för att registrera dem.
35
Hej! Om jag nu leasar en bil i min enskilda firma, har ni någon bra idé på hur jag bäst gör med betalning av bränsle till den? Det är en bensinbil som jag har jag som Förmånsbil så jag kan använda den både privat och för körningar i tjänsten. Vad blir billigast och bäst: - T.ex. Jag betalar 1000 kr per månad för bränsle med privata pengar, jämfört med att betala dem med företagskortet? Går det jämnt ut eller blir det mer jobb med det ena eller det andra? Tack på förhand! Mvh David

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.