Hobby eller AB

4
1
Jag och en till har en 3D printar hobby och vi funderar på hur vi ska ta den vidare.

Vi vill förbättra och utveckla maskinparken och samtidigt erbjuda hjälp med utskrifter till andra för att finansiera våran hobby.

Men kan det finnas fördelar att göra det som AB eller annan företagsform? Räknar med att maskinparken och varulagret kommer uppgå till runt 25kkr och att den ska betala för sina egna utgifter men utöver det inte mycket mer i inkomster.

Vilka årliga kostnader kan man räkna med bara för att hålla ett AB flytande?

Alla idéer välkomna. Hur ska man lägga upp det för att det ska bli enkelt och att vi ska kunna hålla på med hobbyn där man bara säljer för att finansiera verksamhetens egna utgifter.
2
2
I och med att ni endast har planer att driva det som hobbyprojekt låter det krångligt att starta som AB i och med alla krav på redovisning etc. Personligen tycker jag ett kommanditbolag låter bättre
4
1
Jag är ny på det här med olika bolagsformer, men är inte skillnaden i redovisning att man ska skicka in resultatet av bokföring till bolagsverket och att det blir publikt. Det ser ju bara jag som en fördel att man blir tvingad att inte fuska med bokföringen och lär sig göra allt riktigt. Eller finns det andra för och nackdelar med egen/kommandit(de är väl typ samma men med flera personer) mot AB. Jag har inte blivit helt övertygad att bolagsformerna mellan hobby och AB är bra så länge startsumman är över 50k. Att de bara har ABs krav men med personligt ansvar. Men jag har inte koll på skillnad i kostnader och skatter i de olika bolagen.
2
2
1. Oavsett bolagsform driver du ett företag på riktigt, fuskar du med bokföringen kommer du bli straffad oavsett hur du driver ett företag. Startar ni AB bolag har ni väldigt tuffa krav på hur ni ska redovisa bokföring, följer ni inte detta till punkt och pricka kommer ni bli straffskyldiga. Ni är på samma sätt tvungna att bokföra hos ett Kommanditbolag, men det är väldigt mycket enklare att göra bokföringen och ni kommer enkelt kunna sköta redovisningen ensamma. I ett AB bolag kommer ni behöva hjälp då ni inte har tillräckligt bra kunskap för att sköta redovisningen. 2. Att starta ett privat AB bolag och betala 50k är helt onödigt då ni kan spendera dem pengarna på 3D-utrustning. Men du har rätt, det finns alltid för och nackdelar med olika typer av bolagsform. Men eftersom du/ni enbart vill starta ett företag som hobbyverksamhet och inte har någon tanke på att driva företaget framåt vill ni starta ett bolag med så enkel bolagsform som möjligt. Ni kan alltid förändra bolagsform i framtide. I och med att ni är två som är delaktiga kommer kommanditbolag vara det bästa. Men du är ju helt rätt ute, läs på om allt du kan läsa, verksamt.se är en bra sida för att förbättra din kunskap.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.