Jag behöver råd angående enskild konsultfirma!

1
Tjena allihop,

Vill bara börja med att säga att jag är medveten om att detta har frågats flera gånger men jag känner ändå att jag inte är helt säker på hur jag ska gå vidare. Det skadar inte att fråga.

Lite bakgrund:

Jag har jobbat på min arbetsplats i 2 år och tycker att det är en grymt bra arbetsplats, jag är väldigt omtyckt och jag tycker om mina kollegor. Ett år sedan meddelade jag min chef att jag ville sluta (nu i augusti) för att plugga vidare på högskolan.

För ett par veckor sedan kallade min chef in mig på möte och sade att han ville att jag skulle jobba extra som konsult medan jag pluggar. Dock trodde jag bara att han skämtade pga. min bristande ålder/ erfarenhet samt att vi kommer bra överens och skämtar mycket med varandra.

Igår kom han in till mitt rum med ett stort paket och sa "Du behöver ju en bra dator när du ska göra jobb åt oss i höst" och dumpade en väldigt dyr laptop på mitt skrivbord (Jag kommer plugga i en annan stad). Sedan frågade han hur det gick med pappersarbetet. Han sa också att jag fick behålla min jobbmobil (Iphone-XS) samt att de kommer pröjsa för mitt abonnemang när jag studerar för att "Vi måste ju kunna få tag i dig och du kan ju inte ha en sån där Android"

Han har sagt att jag absolut inte ska känna någon press med att arbeta mycket och har sagt att jag inte kommer att få mer än 90 000kr per termin (CSN max) samt att inte oroa mig för prylarna jag har "fått". Vi har inte diskuterat detaljer då jag måste få allt pappersarbete klart först. Min chef har startat många företag genom åren och hävdar att det får en att växa som person.

Perspektiv och inkomst:

Jag är 21 och jobbar i industribranschen med produktutveckling/inbyggda system (Designar elektronik, skriver kod till den och gör lite mekanisk design), jag har läst ett par kurser på högskolan inom programmering, elektronik, mekanisk design och matte men gjorde det bara för att ha det på papper att jag kunde det jag hävdade att jag kunde. Jag är självlärd då jag har ett enormt intresse för detta sedan barns ben. Det är detta jag kommer att plugga på högskolan.

Jag kommer att plugga i en annan stad ett par timmar från min nuvarande arbetsplats så det blir distans arbete.

Jag jobbade för ett annat stort företag som "konsult" genom FirmyFy när jag gick i gymnasiet och tjänade 200kr/h exklusive deras avgifter. Jag skulle nog kunna göra det igen men vill gärna lära mig det på riktigt och inte ha något företag hålla mig i handen.

Nu är jag fast anställd och tjänar 27 000kr/månaden vilket inte är mycket när man jämför vad mina kollegor tjänar ~40-60 000kr/månaden.

Produkten som jag har designat kommer gå in i serieproduktion om någon månad och har blivit en "hit" hos prototyp testarna och cheferna/ säljarna tror att det kommer bli en säljsuccé

Jag har även arbetat på andra produkter som presterat bra men har varit för en nischad marknad.


Jag har googlat massor och jag börjar blir lite galen samt att jag börjar blir lite paranoid, det känns för bra för att vara sant. Mina nära och kära säger att jag har tur som har hamnat i företaget jag hamnade i men ingen är kritisk till situationen.

Jag är nöjd om jag får en extra inkomst när jag studerar då CSN lånet inte är speciellt stort.

Vart riktar jag mig när jag ska starta eget? är det verkligen bolagsverket?

Är det rimligt att driva eget när man studerar på heltid. Hur mycket tid tar det?

Försöker min chef lura mig med dyra prylar?

Vad för timpenning kan jag be om?

Är det något speciellt jag borde be om i kontraktet?

Jag tycker att det känns extremt fånigt och pinsamt att kalla mig för "konsult" då jag varken är expert eller gammal nog att ha den erfarenheten som en konsult borde ha. Kan jag kalla mig för något annat?


Jag skulle verkligen uppskatta det enormt om någon kunde ge lite råd kring detta.

Tack på förhand!
6
Hej Kalle! Utan att kränka dig så lappar jag till dig i ansiktet och säger åt dig att tro på dig själv och rycka upp dig! Även om chefen skulle "lura" dig så måste du se detta som en rejäl klapp på axeln! Jag är 30 år och har precis startat eget inom maskinkonstruktion. När jag läser din bakgrund så är den ganska lik min. Bara att jag gjorde det vid 29 års ålder istället för 19. Se mina svar nedan, hoppas det kan hjälpa dig lite: [i]Vart riktar jag mig när jag ska starta eget? är det verkligen bolagsverket?[/i] Jag själv vände mig till verksamt.se. finns jättebra guider osv. Googla på det så finns hur mycket hjälp som helst att få. [i]Är det rimligt att driva eget när man studerar på heltid. Hur mycket tid tar det?[/i] Jag vet ju inte vad du tål i stress eller om du har 100 andra fritidsintressen som tar tid. När jag var 21 så älskade jag att gå ut och festa och spela TV-/dataspel. Nu spelar jag mest tv-spel och ritar. Men se det som en extra kurs, du lär dig jättemycket på att starta eget. Funkar det inte så lägg ner det bara. Viktigaste är att du mår bra och inte jobbar ihjäl dig. Men du har fått chansen att gå "startaegetkursen" utan att behöva ta några direkta risker. Ja det är rimligt om du klarar den eventuella tidspressen som kan finnas mellan deadlines från din uppdragsgivare och skolan. [i]Försöker min chef lura mig med dyra prylar?[/i] Möjligt, det vet man inte förrän man vet det. Dåligt svar kanske, men det är bara du/ni som känner honom som kan svara på det. För mig låter det som att han vill ha kvar dig efter du har pluggat klart. Hade han gjort allt detta om du hade gjort ett värdelöst jobb? Ne tror inte det, du har ju talang! [i]Vad för timpenning kan jag be om?[/i] Detta är jättesvårt. Men börja med din bruttolön x 1,6. Det är absolut minimum. det viktigaste är att du känner dig nöjd. Allt handlar inte om att suga ut pengar från andra. Det många konsulter inte fattar är att tar man t.ex. över 1000kr i timmen så har man ett visst ansvar och kvalitet att leva upp till. En duktig IT-konsult kan lätt ta 1200kr/h. Men är det värt att ha en sådan om hen inte kan passa tider eller är helt lösningsbefriad och bara kan ett visst kodspråk? Aja en annan diskussion. Det viktigaste är att du känner dig nöjd. Du skrev att du tjänade 27k. En rimlig lön är ju över 30k, och en rimlig beläggningsgrad kanske är 120h? Så minst 400kr/h. [i]Är det något speciellt jag borde be om i kontraktet?[/i] Vad händer om tenta och arbete krockar? Ska du vara ansvarig eller bara en stöttande konsult? [i]Jag tycker att det känns extremt fånigt och pinsamt att kalla mig för "konsult" då jag varken är expert eller gammal nog att ha den erfarenheten som en konsult borde ha. Kan jag kalla mig för något annat?[/i] Titlar har inget direkt värde idag. Alla kallar sig för ingenjörer trots att de inte är ingenjörer. Konsult är ingen direkt titel, det är en funktion. Så du är absolut en teknikkonsult om du startar detta bolaget.
102
22
Hejsan Grattis till att börja med. Skulle se det som en stor fjäder i hatten att du blivit erbjuden möjligheten att konsulta. Om jag var i din sits skulle jag skippa enskild firma och välja någon form av handelsbolag, det kan vara bra att få med en partner utifall att det skulle krocka någonstans mellan jobb och studier. För att svara på dina frågor: Bolagsverket eller genom Verksamt.se som är en länk till relaterade myndigheter. Börja på Verksamt.se så får du mycket information. Om det är rimligt kan bara du bedöma. Min personliga åsikt är att studenter är de som har så otroligt mycket tid att bara kasta iväg och när de har pluggångest så är det för att de prokrastrinerat bort tiden med att se på serier, fylla i glada vänners samkväm och annat. Nu tycker jag också att sådant hör till och det är en stor del i att bli vuxen. Dyra prylar som du får använda privat ska förmånsbeskattas. I ett sånt här läge så kanske det är värt det men säg att du kört eget ett tag och har två kunder, då kan det vara bra att ha företagsinformation på en egen, företagsägd, dator. Det finns också tillfällen där en konsult av Skatteverket ansetts som anställd då denne enbart har haft en kund. Per definition är du konsult. Det är ett modernt sätt att arbeta och attraktivt även från uppdragsgivares håll. Att du blir billigare än ordinarie anställd som kan tjäna dubbelt så mycket som du är också en anledning till att de vill ha dig kvar. Som konsult måste du dock betala in dina egna arbetsgivaravgifter och skatter och som Siu skriver så är det 1,6x nuvarande lön du behöver sikta på, minst. Almi hade en rekommendation att inte gå in under 400kr/h när jag startade eget 2016.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.