Starta aktiebolag med skulder

2
Jag har sett att det finns en del trådar i ämnet men jag tänkte presentera mina funderingar här. Jag har nyligen startat enskild firma som konsult inom mitt yrkesområde. Eftersom jag är konsult så har ju det hela gått ganska lätt då jag är underkonsult och fakturerar varje månad ett bemanningsföretag en förutbestämd summa. Jag har därför inga kostnader i mitt bolag förutom resor och uppehälle på annan ort. jag har också skulder hos kronofogden vilket innebär att de ju förr eller senare kommer vilja börja med utmätning. Jag har tänkt omvandla min firma till AB så fort det går. Hoppas på att kapitalet ska sänkas till 25000 efter årsskiftet. Även om det inte gör det så bör jag kunna få fram kapitalet ganska snabbt då jag tjänar bra och fakturerar en del.
Jag funderar mycket över hur livet skulle kunna bli bättre för en skuldsatt med ett AB. Jag har läst om att kreditvärdigheten blir låg även i ett AB med mig som ägare då jag ju själv har skulder. Detta är inget jätteproblem i nuläget då jag ju inte behöver låna för att bedriva min verksamhet. Det som däremot skulle va bra hade varit att kunna ta ut en lön varje månad som inte kan utmätas. Är det möjligt i ett AB? Vad kan det mer finnas för fördelar? Jag vill också nämna att jag kommer att börja sanera mina skulder efterhand och börja jobba för att komma på fötter så jag försöker inte smita. Funderar bara på hur man kan skapa en bättre livskvalite? Tacksam för alla tips och råd och era funderingar
103
33
En sak du bör kika på är möjligheten till att öppna ett bankkonto för uppstart av aktiebolaget då du har skulder drar en del banker öronen åt sig, hade en bekant en gång i tiden som hade stora problem med att just öppna ett bankkonto till sitt aktiebolag då hen hade skulder/betalningsanmärkningar, trots att aktiebolaget var en egen juridisk person .. Något att fundera på hur du löser det, förhoppningsvis har du en bra bankkontakt .. =) .
2
Tack för ditt svar! Jag har faktiskt redan öppnat ett företagskonto med bankgironummer. Jag bara ringde Swedbank så fixade dem det direkt. Det var inga problem alls
103
33
Kanon, då e de bara att vänta på Januari då .. Lycka till .. =) .

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.