Privatlån till att starta eget - behöver hjälp!!

0
Hej!
Jag håller på att starta ett eget företag och för att kunna börja behöver jag köpa utrustningar och hyra lokal. Och därför behöver jag nästan 400 tusen kronor för att kunna starta.
Jag fick offer från banken att de kan låna mig pengarna "som privatlån" på 10 år, men det var väldigt hög ränta, nästan 6%.
Är det dålig eller bra ränta? Och ifall man vill istället söka företagslån som helt ny företagare, kommer man få bättre ränta från banken? Eller är det typ lika mycket?

Och ifall ska jag köra på privatlån, får jag dra ut lånet sen från företaget när man börjar med bokföring och skatt? Eller hur funkar det?

Väldigt tacksam för att tips och svar 🙂
Patrik Andreasson
Det är svårt att säga. Troligtvis kommer du att hamna med samma kostnad och personligt ansvar oavsett. Tar du ett privatlån är du personligt betalningsansvarig. Tar du ett företagslån kommer kreditgivaren högst troligen kräva att du går in med personlig borgen och du kommer ändå att befinna dig i samma sits. De flesta kreditgivare som har nischat sig mot nystartade företag erbjuder lån till fasta månadsavgifter istället för en nominell kreditränta. Du kan till exempel hitta en del alternativ här [url]https://www.svenskaforetagslan.com/[/url]
1468
246
6 % tyckte jag var rätt rimligt. Det finns ju en massa nya aktörer som erbjuder lån, men deras räntor är långt högre än så, 20-30% är inget ovanligt, och tar död på vilket företag som helst. Lånar du ut pengar till bolaget så får du också plocka ut dom igen, det blir ingen skatt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.