Funderingar kring aktiekapital

7
Om jag kollar på ett bolags årsredovisning och det står att aktiekapitalet är 100 000 kr.
Om det då är 4 st delägare, kan jag då veta att dem har gått in med 25 000 kr var? (äger 25% var).

Till nästa årsredovisning har en av dem dem slutat men står fortfarande aktiekapital 100 000 kr, innebär detta att övriga tre kör loss personens del för 25 000 kr?

Om man värderat om bolaget och man anser att 25% av bolaget är värt 50 000 kr istället skulle det då stå 125 000 kr i aktiekapital då övriga tre varit tvunga att tillföra extra 25 000 för att lösa ut personen!?
39
3
Aktiekapitalet visar inte hur mycket företaget är värt utan det visar den initiala insättningen skaparna av företaget satte in i bolaget. För att värdera ett bolag behöva man kolla på hela det Egna kapitalet där även tidigare vinster ingår minus utdelningar till aktieägarna. Sedan ska man såklart även kolla på hur det går för företaget och vilken vinst som skapas. Därefter kan man räkna ut ett värde på bolaget vilket kan vara väldigt olika beroende på vilket värderingsalternativ man väljer. Hur mycket man har lagt in i bolaget tycker inte jag ska väga in hur mycket ägaren ska få utan det är vad bolaget anses vara värt idag som bestämmer vad ägaren bör få ut. Att värdera ett företag är komplicerat och kan ta tid då det är mycket man måste väga mellan.
Sweweb - Besök sweweb.nu - Jag hjälper dig med bokföring, deklarationer, redovisning m.m.
7
Hej, Tack för ditt svar håller helt med dig kring värderingen. Men vad det gäller Aktiekapitalet, är det bara hur mycket som är insatt initialt? Köp och försäljning av aktier i ett bolag påverkar inte denna siffra?
39
3
Precis aktiekapitalet är det ägarna satte in från början men kan även ökas genom fler insättningar (s.k. nyemissioner). Det är ägarna som säljer aktier till varandra så det påverkar inte företaget eller aktiekapitalet men bolaget måste skriva in förändringar i ägandet i aktieboken. Bolagsverket har fina mallar för aktiebok och eventuellt aktiebrev.
Sweweb - Besök sweweb.nu - Jag hjälper dig med bokföring, deklarationer, redovisning m.m.
7
Tack, så om en ägare blir utköpt (Till ett högre/lägre pris än hen gav från början) och någon tar över hens aktier är det inget så påverkas inte aktiekapitalet, men bör synas i aktieboken (vem som äger) måste det även finnas pris uppgifter där?
39
3
Du behöver inte ange pris i aktieboken.
Sweweb - Besök sweweb.nu - Jag hjälper dig med bokföring, deklarationer, redovisning m.m.
7
Tack, så då finns det egentligen inget sätt att få reda på vad priset för en aktie har förmedlats för genom att kolla på siffrorna så att säga ; )

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.