Jag köpte ett hyreshus...

6
Hej vänner! Mitt första inlägg här men har läst endel under några månaders tid.

SÅ jag och sambon köpte oss ett litet hyreshus precis... Eller rättare sagt det "följde med" i köpet av familjegården som numera inte har någon mark utöver en lite större tomt /-eller djur utan består av två fastigheter (boning + ett hyreshus). Hyreshuset har egen elmätare och 4 lägenheter. Inkomst kallhyra ca 20.000/mån. Moms kommer ej att registreras. Huset kommer stå enkom på en av oss då vi varken har barn eller är gifta.

Jag behöver hjälp med att komma igång! Skäms inte för att säga att jag har noll erfarenhet och att man kanske tog sig vatten över huvudet. Enskilld firma startad, Företagskonto via Handelsbanken och Visma e-ekonomi inskaffat. Ett par inledande frågor så att jag kommer igång.

1. Enkel eller dubbel bokföring? (dubbel känns ju otroligt omständligt)
2. När hyran kommer in, hur skall detta bokföras. Förklara gärna.
3. Låt oss säga att jag ska betala elräkningen, eller köpa en spade. vilka är stegen? Kan jag bara betala elräkningen/köpa spade för 100 kr på biltema från/-på företagskontot direkt?
4. Ett kök kommer behöver bytas ut relativt omgående. Antar att de bara är att spara ihop pengar över ett par månader och sedan åka till Ikea och köpa ett likvärdigt (med 20 år nyare) direkt på företagskortet som är kopplat till företagskontot?
5. Då hyreshuset står på endast en av oss, måste den personen stå som 100% på även på företagslånet som är lutat mot den fastigheten för att kunna dra av räntekostnaden vid senare deklaration?

Vi börjar där 🙂 då jag kan jag ta emot hyra och köpa en spade...
Patrik Andreasson
Kan börja med att svara på din första fråga. Använd dubbel bokföring. Följ traditionen. Det är inte svårt. Speciellt när du använder dig av funktioner i ditt bokföringsprogram som gör verifikationerna per automatik.
6
Tack. Ingen som har några bra svar på resterande frågor? Snart drar det igång :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.