Hjälp med tankar kring att följa drömmen om att starta eget

2
Hej allihop!

Jag heter Andreas, förhoppningsvis är jag både studerande och egenföretagare inom några månader.
Anledningen till att jag startar denna tråd är för att jag behöver höra lite tankar och idéer från andra och kunna bolla mina befintliga tankar.

Jag vill börja plugga och i samma veva hålla på med mitt eget AB.
Att starta eget AB är en "dröm" sedan flera år tillbaka och jag vill vara verksam inom Webbdesign, hemsideutveckling och programmering.

Planen är att inte ta ut någon lön under tiden som jag studerar, utan låta det finnas kvar på företagskonto, alternativt företagets Kapitalförsäkring (detta existerar inte, utan är en tanke jag har).

Jag räknar inte med att ha många kunder under första året, och en rimlig summa av totala inkomster är ca 25 000 ex moms.
Detta är lågt räknat eftersom jag inte vet hur mycket studierna kommer ta och att jag även har en del att fixa till för att ranka högre hos sökmotorer och liknande.

Med tanke på en låg inkomst, vill jag även hålla låga utgifter, och här känner jag mig lite fundersam över vad det finns för utgifter som jag inte tänkt på.

Det jag vet än så länge är:

Företagskonto (1200/år)
Försäkring xxxx/år
Bokföring xxxx/år
Övrigt 2000/år


Som ni ser är det inte mycket, och försäkring samt bokföring är jag osäker på.
Dels vet jag inte vad för typ av försäkring jag behöver inom min bransch och hur ofta/om jag behöver någon som kollar igenom min bokföring.

Sedan är det preliminärskatt som jag har väldigt dålig koll på, kan någon förklara lite hur. man borde tänka?


Tacksam för alla tankar och idéer!
// Andreas


PS, Känner ni till hur man kan komma i kontakt med någon slags mentor, som kan hjälpa en längs vägen?
1009
206
Hej Andreas! Roligt att du vill och vågar! Jag noterar att du redan bestämt dig för AB, vilket jag inte ska kommentera mer än att du kan läsa på verksamt.se ifall du inte redan kollat upp vad som skiljer olika former åt. Tror de även har bra mallar för att göra en budget. Försäkring bör väl räcka med max en ansvarsförsäkring, men jag tror inte det ska vara nödvändigt i din bransch egentligen. Du kommer väl inte ha någon personal eller dyrare utrustning? Bokföring kan man ju ha en som gör allt. Blir ju billigare om du har liten verksamhet. Men priset skiljer sig, så du måste nog ringa runt. Preliminärskatt är den skatt du betalar på den vinst du gör, men man betalar den i förskott. Om man inte är säker på att man har en vinst redan från start kan det vara en bra idé att beräkna vinsten till noll när du gör anmälan. Annars får du betala skatt även om du inte får in några pengar. Det är bättre att ändra den i efterhand ifall man får många kunder. Om du vill ha en gratis mentor så kan du kolla med nyföretagarcentrum. De har ibland bra hjälp gratis. Om du är Stockholmsbaserad och vill bolla lite är du välkommen att skicka pm. Mvh Johan
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Jag tänker att jag sköter mina fakturautskick själv via Bokio och att jag använder mig av Kontantmetoden (verkar vara den enklaste för egen del). Sedan vill jag egentligen bara att någon ser över det en gång/två gånger per år, alltså revisorn. Så att allt är rätt. Okej, men preliminärskatten, blir det någon förlust av att justera det i efterhand? Finns det några mer utgifter som kommer förutom ftgkonto, försäkring, och. mitt övriga? Något med moms eller liknande? Tack för erbjudandet, är dock lokaliserad i Göteborg.
1009
206
Hej, Det blir ingen förlust att justera prel.skatten i efterhand. Du behöver bara tänka på att du ska ha pengarna för att betala skatten. Betalar man inget första månaderna kan det bli högre belopp per månad för slutet av året. Du får göra en budget. Vad behöver du? Dator, bredband, hemsida? Bildredigeringsprogram? Speca upp vad du behöver och skriv ner vad det kostar. Moms betalar du ju från det du får in och det är ingen kostnad. När du gör en resultatbudget tar du priser exklusive moms.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Toppen, tack för all hjälp! En sista sak, kan jag få hjälp med ett räkneexempel? Mina utgifter: Företagskonto: 1200/år Webbhotell: 1200/år Försäkring: 1500/år Intäkter: 18000Kr Hur räknar jag på detta? Är det någon möjlighet att göra något förmånligt avdrag om 50% av vinsten ska investeras i en kapitalförsäkring?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.