Hjälp med tankar kring att följa drömmen om att starta eget

2
Hej allihop!

Jag heter Andreas, förhoppningsvis är jag både studerande och egenföretagare inom några månader.
Anledningen till att jag startar denna tråd är för att jag behöver höra lite tankar och idéer från andra och kunna bolla mina befintliga tankar.

Jag vill börja plugga och i samma veva hålla på med mitt eget AB.
Att starta eget AB är en "dröm" sedan flera år tillbaka och jag vill vara verksam inom Webbdesign, hemsideutveckling och programmering.

Planen är att inte ta ut någon lön under tiden som jag studerar, utan låta det finnas kvar på företagskonto, alternativt företagets Kapitalförsäkring (detta existerar inte, utan är en tanke jag har).

Jag räknar inte med att ha många kunder under första året, och en rimlig summa av totala inkomster är ca 25 000 ex moms.
Detta är lågt räknat eftersom jag inte vet hur mycket studierna kommer ta och att jag även har en del att fixa till för att ranka högre hos sökmotorer och liknande.

Med tanke på en låg inkomst, vill jag även hålla låga utgifter, och här känner jag mig lite fundersam över vad det finns för utgifter som jag inte tänkt på.

Det jag vet än så länge är:

Företagskonto (1200/år)
Försäkring xxxx/år
Bokföring xxxx/år
Övrigt 2000/år


Som ni ser är det inte mycket, och försäkring samt bokföring är jag osäker på.
Dels vet jag inte vad för typ av försäkring jag behöver inom min bransch och hur ofta/om jag behöver någon som kollar igenom min bokföring.

Sedan är det preliminärskatt som jag har väldigt dålig koll på, kan någon förklara lite hur. man borde tänka?


Tacksam för alla tankar och idéer!
// Andreas


PS, Känner ni till hur man kan komma i kontakt med någon slags mentor, som kan hjälpa en längs vägen?
1009
206