Anställningsavtal för egenföretagare med AB

1
Hej!

Jag är idag egenföretagare med ett eget AB och arbetar som konsult inom projektledning IT. Jag upplever iom Corona stora problem att få nya uppdrag och anser därför att jag är berättigad till att ansöka om korttidsarbete. Det ansöks via Tillväxtverkets hemsida och om jag tolkar deras information korrekt behövs ett avtal om godkännande av korttidsarbete mellan mig och mitt AB. I den mall jag laddat ner från deras hemsida nämns anställningsavtal och månadslön. Jag kanske har gjort fel, men jag har inget anställningsavtal och min månadslön har jag bestämt själv och kan i praktiken avvika mellan månaderna.

Oavsett corona eller inte: borde jag har ett anställningsavtal?
För att kunna ansöka, måste jag ha ett anställningsavtal och hur upprättas det? Kan det genomföras i efterhand då jag haft mitt AB i snart tre år.

Hälsningar
Anders
1
Hej Anders, Jag har exakt samma problem som du - driver eget AB och har inget anställningsavtal med mig själv. Sitter just i detta nu och försöker skriva kollektivavtal med mig själv... Har du fått någon klarhet i ovanstående fråga? Med vänlig hälsning, Louise
1
Hej! Ja, rekommendationen är att skap ett anställningsavtal och det oavsett Corona eller inte, vilket jag då har gjort. Det kan dessutom skapas i efterhand med ett datum då företaget startades. Hittade en enkel mall som jag använde. Däremot har jag inget kollektivavtal och det tror jag inte heller tror är till någon fördel när det bara gäller dig själv. Vänliga hälsningar Anders
1009
206
Hej, Ja anställningen räknas ju även om den var muntlig från början. Då bör man kunna skriva ett avtal med de förutsättningarna i efterhand. Kollektivavtal vet jag inte varför det skulle vara bra om man är ensam anställt och ägare. Är det för att ansöka om korttidsarbete finns ju ett avtal för detta på Tillväxtverket. Det bör vara mycket snabbare att gå direkt den vägen. Har man däremot anställda som vägrar skriva på kan kollektivavtal vara en väg att gå.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.