Se om ett företag är registrerat som arbetsgivare?

4
När det ska betalas ut ersättning för utfört arbete (lön) så måste företaget vara registrerat som arbetsgivare. Hur kan man se om ett företag är registrerat som arbetsgivare?
1009
206
Hej, Du kan kolla om företaget är registerat hos Skatteverket här: [url]https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/allaetjanster/tjanster/hamtaforetagsinformation.4.3810a01c150939e893f3e69.html[/url]
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Det stämmer bra det. Tackar! Jag upptäckte emellertid att Ratsit listar den informationen, men inte Alla Bolag (UC). Det är bra, för då slipper man registrera sin förfrågan hos staten. Men stämmer det verkligen att företaget måste vara registrerat som arbetsgivare för att kunna anställa personal? Jag läste på Skatteverkets webbplats att det kan medföra skattesmäll för arbetstagaren. Men mer än så är det inte alltså? (Som om det inte vore nog.) Jag har snubblat över en företagare som ägnar sig åt bemanning, men som inte är registrerad som arbetsgivare. Det var det företag jag tänkte kontrollera (och det visade sig att mina misstankar besannades). Hur kan man hyra ut personal utan att själv kunna anställa? Eller kan och kan... det här kanske är en del av (eller hela) affärsidén, dvs. lönen är bra för att skatten inte är betald än? Det verkar skumt i varje fall.
1009
206
Hej, Bra att veta. Har inte kollat på Ratsit på flera år. Men bra att det enkelt går att kolla upp. Förfrågan via Skatteverket tar ju ett tag. Jag är ingen jurist, men det är väl snarare arbetsgivaren som tar risken om de inte är registrerade. Tror inte en arbetstagare har skyldighet att kolla upp om arbetsgivaren är registrerad. Om det inte är så att arbetstagaren medvetet jobbar svart såklart. Ska man vara noga så är det nog inte själva anställningen i sig som styr om företaget ska vara registrerat som arbetsgivare, utan utbetalning av lön eller förmåner mm. Det kan vara så att ditt bemanningsföretag enbart hyr ut underkonsulter (dvs företag) och då behöver de inte vara arbetsgivare. Vad jag hört är det inte helt ovanligt. Alltså att de som hyrs ut har enskild firma eller eget AB och fakturerar bemanningsbolaget.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Om man skickar förfrågan via formuläret på Skatteverkets webbplats så kommer svaret via e-post inom ett par minuter i värsta fall, dvs. det är ingen handpåläggning utan allt sker automatiskt. Att Allabolag (UC) väljer att inte visa uppgift om arbetsgivarregistrering kan bero på att deras tjänst är riktat till företag i första hand, och om vi antar att företag inte tar några egna risker genom att inte vara arbetsgivarregistrerade så kanske de tänker att det inte finns någon nytta (för företag) med att visa den uppgiften. Nu spekulerar jag bara. Ratsit däremot är mer riktat till privatpersoner, och av den anledningen kan det kanske vara mer intressant att visa den uppgiften (för privatpersoner). Men det är inget märkvärdigt med att visa en rad extra jämte F-skatt och Moms, så att jag tycker båda borde visa den uppgiften (man slipper hoppa mellan olika tjänster och system). "Är företaget registrerat som arbetsgivare?" "Om du ska ta anställning på ett företag som inte är registrerat som arbetsgivare, riskerar du att skatt och arbetsgivaravgifter inte betalas in korrekt." [url]https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/allaetjanster/tjanster/hamtaforetagsinformation.4.3810a01c150939e893f3e69.html[/url] Det var det här jag reagerade på. För att återkoppla till det jag skrev om Allabolag och Ratsit, formuläret för att hämta information om företag hos Skatteverket finner man under Skatteverket Privat. Det säger nog en del om vilken publik informationen är ämnad för. Kanske... Men vidare så står det så här under Företag: "Om du har jobbat svart, det vill säga utan att arbetsgivaren har gjort skatteavdrag på din lön, är du skyldig att själv betala skatten i efterhand." "Om din arbetsgivare inte sköter sig kan det drabba även dig. Därför är det bra att vända sig till Skatteverket och Kronofogden för att få veta om arbetsgivaren betalar skatt för sitt företag och för att kontrollera om arbetsgivaren har skulder hos Kronofogden." [url]https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/kopatjanster/konsekvenseravsvartarbete/sajobbarduvitt.4.71004e4c133e23bf6db800098281.html[/url] Det här verkar vara riktat till privatpersoner (eller enskilda firmor som blir anställda av ett företag som inte är arbetsgivarregistrerat). "När du anställer någon för första gången ska du registrera dig som arbetsgivare hos Skatteverket. Som arbetsgivare har du en skyldighet att lämna in uppgifter och betala in skatt och avgifter för både din verksamhet och dina anställda." [url]https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/arbetsgivarregistrering/dittansvarsomarbetsgivare.4.361dc8c15312eff6fd16ec2.html[/url] Jag ska försöka sammanfatta det här nedan. • En företagare är skyldig att bli arbetsgivarregistrerad endast om det ska betalas ut en lön (eller förmån) till någon annan än företagaren själv. Jag är osäker på vad konsekvenserna blir för företagaren själv. Det verkar drabba i första hand arbetstagaren. • Den som blir anställd (A-skatt eller FA-skatt) är inte skyldig att kontrollera om företaget är registrerat som arbetsgivare, men det kan vara en bra ide att göra det, för det kan innebära konsekvenser om företaget inte är registrerat som arbetsgivare. (Omedvetet svartjobb?) • En företagare (enskild firma eller AB) som inte direktanställer utan endast förmedlar jobb (anställningar) hos andra företag, är inte skyldig att själv vara arbetsgivarregistrerad. Men den man blir anställd av i slutändan (rekrytering) är skyldig att vara det om det ska räknas som anställning. Om man endast utför ett arbete hos ett företag på uppdrag av ett annat företag, utan att vara anställd av varken det ena eller andra företaget, då ska man själv vara registrerad för F-skatt (eller FA-skatt) och fakturera det företag man blir anlitad av (för att inte jobba gratis). Det här är den nya tidens bemanning! Jag har räknat ut det. Misstaget jag gjorde var att jag blandade ihop det här med "klassisk" bemanning där man blir anställd av det företaget man blir anlitad av (bemanning) och då måste företagaren vara arbetsgivarregistrerad (så klart). I vilket fall som helst, så är det bra att kunna ta reda på om ett företag är arbetsgivarregistrerat. Så då vet vi nu att vi kan få den uppgiften här: [url]https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/allaetjanster/tjanster/hamtaforetagsinformation.4.3810a01c150939e893f3e69.html[/url] Eller här: [url]https://www.ratsit.se/[/url] Tack för hjälpen!
1472
246
Merinfo har ju också uppgiften om arbetsgivarregistrering..
1
Enklast är Krafman:s företagssöktjänst "Sök alla bolag och firmor" där du slipper reklam och har fler gratis sökfunktioner och mer information än Allabolag och Ratsit. https://krafman.se
Pinge

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.