Partner i AB - hur skall jag göra?

5
Hej!

Jag har en liten e-handel där jag kommer vilja ta in en delägare som är intresserad av att driva e-handeln tillsammans med mig. Tanken är att han skall köpa sig in i bolaget så att vi får mer pengar att röra oss med. Skall vi då göra en nyemission och hur går det här till - tycker det är ganska snårigt - någon som vet?
1009
206
Hej, Först kanske man ska se över om just nyemission är det bästa alternativet. Du skriver att det är en liten e-handel, så kostnaden för en nyemission kanske överväger nyttan. Om man sedan kommer fram till att man vill göra en nyemission så ta hjälp av någon som kan. Det är väl inte superkomplicerat, men inte heller något som man gör varje dag. Bara så det blir rätt. Fundera också på ett aktieägaravtal när ni blir mer än 1 ägare.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1468
246
Men om man säljer aktier som redan finns tillförs ju inget nytt kapital till bolaget. Det blir ju bara en privat affär där ägare A säljer en del av sina aktier till ny ägare B. Däremot kan det ju vara en enkel variant för att ta in en ny delägare, som sedan satsar pengar i bolaget i form av aktieägartillskott. Aktieägartillskott är ju för övrigt att rekommendera i en liten verksamhet, istället för att höja aktiekapitalet. Sen är det alltid en fördel om alla satsar lika mycket, och skriver tydliga avtal.
5
Tanken var att emittera nya aktier som den här personen skulle få teckna för att få in kapital i bolaget. Eftersom jag redan puttat in aktiekapitalet i början var det tänkt att han skulle vara den som puttade in pengar i bolaget. I fallet som Ingvar tar upp, kan man isf göra som så att jag säljer säg 40% av mina aktier och får in 10k, som jag sedan sätter in som aktieägartillskott? Hela tanken är att få in mer pengar i bolaget och personen i fråga som delägare - känner mig ganska lost på hur man skall göra på enklast sätt...
1009
206
Det var den biten jag försökte peta lite i. Rör det sig om 10 000 kr som bolaget ska få in så är det väl mycket jobb att ordna med emission. Det kostnar 1000 kr bara att registrera den hos Bolagsverket. För så små belopp kan du väl sälja en lämplig mängd aktier sedan kan någon av er lämna aktieägartillskott eller tom lån till bolaget. Det vore väl enklast. Jag vill bara påminna om ett aktieägaravtal då det blir mer än en ägare. Annars kan det ju bli riktigt jobbigt om man blir oense något år framöver.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
5
Tusen tack Johan. Skulle man då isf kunna göra så att vi gör en försäljning av mina aktier till antingen att jag överlåter aktier till personen i fråga och vi skriver in ett förbehåll om att när han fått aktierna skall han göra ett aktieägartillskott. Alternativt att han betalar mig säg 10,000 för aktierna och vi skriver in att jag skall göra ett aktieägartillskott om 10,000?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.