hitta en leverantör

1
Hej, mitt namn är Bob och är en väldigt ny person i detta med eget företagande. Men har som plan och mål att snart öppna mitt egna företag.

Det jag dock länge tänk på är detta med rätt leverantör och hur det egentligen går till. Hur hittar jag rätt leverantör med lämpligast pris, hur hittar man ens en leverantör, Hur får man dessa typer av kontakter?

inom vilken bransch är ganska irrelevant, vill mest lära mig. Men om man som exempel tar leverantörer inom teknik, som typ företaget webhallen, var köper de sina produkter ifrån.

MVH
1009
206
Hej, Man får leta och leta. Det är en process som kan fortgå förevigt. Beroende på vad du säker så kan det vara aktuellt att leta blend företag i närheten eller kanske Kina om det är viss elektronik. Är det saker man letar så kan man ofta se vem som är tillverkaren på själva produkten. Sedan får man utverdera de bitar man tycker är viktiga. Pris, personlig kontakt, leverans osv. Och allt det kan ju förändras över tid samtidigt som man kanske hittar nya leverantörer. Ett företag som Webbhallen har troligen en avdelning som håller koll på vilka produkter som kan tänkas efterfrågas. De blir nog också kontaktade av en hel del leverantörer. Sedan har de ju många produkter som vissa leverantörer har nästan hela marknaden på och som man bara ser när det kommer nya produkter. Ta ett grafikkort tex. Det finns inte så många tillverkare av de seriösa prylarna att man tar sig tid att leka efter nya leverantörer.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
[quote="Johan Boström" post=42449]Hej, Man får leta och leta. Det är en process som kan fortgå förevigt. Beroende på vad du säker så kan det vara aktuellt att leta blend företag i närheten eller kanske Kina om det är viss elektronik. Är det saker man letar så kan man ofta se vem som är tillverkaren på själva produkten. Sedan får man utverdera de bitar man tycker är viktiga. Pris, personlig kontakt, leverans osv. Och allt det kan ju förändras över tid samtidigt som man kanske hittar nya leverantörer. Ett företag som Webbhallen har troligen en avdelning som håller koll på vilka produkter som kan tänkas efterfrågas. De blir nog också kontaktade av en hel del leverantörer. Sedan har de ju många produkter som vissa leverantörer har nästan hela marknaden på och som man bara ser när det kommer nya produkter. Ta ett grafikkort tex. Det finns inte så många tillverkare av de seriösa prylarna att man tar sig tid att leka efter nya leverantörer.[/quote] Spännande, tack för ditt utförliga svar. Tänker att det får bli de som jag gör i slutänden. Däremot tänkte jag på om man kunden kontakta varumärket direkt istället för en leverantör, givetvis på vissa produkter. Eller blir det svårt för nya företag? Jag tänker mer lite på kändare produkter då. som Samsung och Apple, mm. Eller något annat känt märke. MVH
1009
206
Ja, det blir ju lite allmänt svar då frågan är lite otydlig. Men ska du köpa in tex datorer och sälja vidare, så går det troligtvis att köpa från grossist eller direkt från respektive tillverkare. Har man vänt sig till fel person så hänvisar de såklart vidare till rätt person. Det är ju lite olika hur de lägger upp sin försäljning. Det är nog inte många bolag som hindrar dig från att sälja deras produkter. Dock finns ju vissa som ger ensamrätt på en viss marknad, men troligen inte de märken du nämner. Däremot är det ju ofta så att man får bättre priser ju mer man köper, så det kan i många fall vara svårt för en liten aktör att konkurrera med pris. Men du får ju reda på priser och villkor när du börjar höra dig för bland leverantörerna. Det är ju inget som hindrar dig att börja kolla runt innan du registrerat företaget, så du får en bra bild av vad som väntar.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.