Vi (min fru och jag) har via våra arbeten varsinn tjänstebil. Avtalen skiljer sig åt och har en undran kring detta.
Mitt tjänstebilsavtal
Min arbetsgivare betalar allt bränsle och jag rapporterar in de tjänsemil jag kör. Resten är privatmil. Kostnaden för privatmil blir jag förmånsbeskattad för (verklig kostnad * 1.2). Detta belopp betalar jag skatt på.
Ex. jag har kört upp bränsle för 1000 kr, varav 200 kr är tjänsterelaterade. Alltså skall jag förmånsbeskattas för 800 kr d.v.s. 800 x 1.2 = 960 kr. Vid 50% marginalskatt ger detta en personlig kostnad på 960 kr x 0.5 = 480 kr.
Detta är helt rimligt tycker jag och inte svårt att förstå.
Min frus tjänsebilsavtal
Detta ser lite konstigare ut och inte logiskt enligt oss.
Företaget betalar allt bränsle via utgivna bränslekort. Hon rapporterar in antalet tjänstemil och resten klassas som privatmil. Kostnaden för privatmilen skall hon betala via nettolöneavdrag. Så långt är det inte konstigheter, olika tjänstebilsavtal ser olika ut och olika förmånliga. Sen kommer det konstiga. Hon blir förmånsbeskattad för privatmilen, 20 % av privatkostnaden skall hon betala skatt för (som hon redan har betalat för med skattade pengar via nettolöneavdraget).
Ex. hon har kör upp bränsle för 1000 kr, varav 200 kr är tjänsterelaterade. Alltså skall hon förmånsbeskattas för 800 kr d.v.s. 800 x 0.2 = 160 kr. Vid 50% marginalskatt ger detta en personlig extra kostnad på 160 kr x 0.5 = 80 kr. Alltså kostar hennes privatmil 880 kr.
[color=red]Visst, det är inga jättepengar men vi tycker att det är principiellt fel och ser inte logiken i att förmånsbeskattas för något som man redan har betalat för, med redan skattade pengar. [/color]
[color=navy]Kan någon belysa detta ämne och kom med egna synpunkter/kommentarer.[/color]
Bolagets avsnitt som anger detta:
11. Drivmedel
ställer via drivmedelskort till förarens förfogande. Föraren kan välja ett eller flera drivmedelskort. Drivmedelskort erhålles från de drivmedelsbolag har rabattavtal med, Shell, Statoil, OKQ8 eller Preem. Drivmedelskortet är personligt och får endast användas för betalning av drivmedel, olja, K-sprit, spolarvätska, parkering i tjänsten och bilens normala förbrukningsvaror (glödlampor, torkarblad etc.) samt biltvättar.
följer den s k "Kompletteringsregeln", vilket innebär att föraren skall betala den faktiska drivmedelskostnaden för privatmil. Detta sker genom månatligt löneavdrag som baseras på en vid varje månadsskifte inrapporterad sammanfattning av körjournal, där såväl förarens tjänstemil som körda privata mil framgår. Avdraget kommer då att avse kostnaden för föregående månads privatmil. Av den delen som är privat körning läggs ett förmånsvärde på 20% av detta belopp på toppen av bruttolönen och utgör därmed skatteunderlag.
Förlust av drivmedelskort skall omedelbart anmälas till(tel xxxxxxx) alternativt respektive kortutställare (se körjournal) för spärrning.
Skattemyndighetens avsnitthttp://skatteverket.se/rattsinfo/meddelanden/04/skvm_200429.html