Vad händer om ...

3
... man betalat ut lön till ngn och man INTE betalar in skatt för denne? Om företagaren lämnar till Skatteverket att denne dragit skatt 0 kronor för den anställde, vem blir betalningsskyldig, den anställde eller företagaren?



:evil:
507
1
Menar du att du ska säga till löntagaren att du har betalt in skatten och du skriver ut skatten på lönespecen o sen betalar du ändå inte in skatten, Eller hur menar du?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
3
Nej! [br]Det handlar om vem som i slutändan blir skyldig att betala in skatten. Företagaren skriver att 0 kronor blivit betalt in och det är fakta. Och löntagaren vet om att ingen skatt betalats in, vem ska betala i slutändan?!? Det är ju så, om min chef betalat in skatt hela året och det blivit draget för lite, eller för mycket, så är det ju jag, som löntagare som får betala eller får tillbaka. Men vad gäller om INGENTING betalats in och jag får veta det, är det jag som får ta smällen så att säga? [br] [br] :roll:
507
1
Men har du fått några lönespecar? Vad står det på dem? Har arbetsgivaren sagt att han inte betalar in skatt åt dig?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
3
Hej igen, och tack för svar. Nej, inga lönespecar, alltså ärendet är inte personligt utan frågar åt en vän ... Företagaren har inte betalat in ngn skatt, inga lönespecar har getts ut utan bara kontant betalning. Men det rör sig om MYCKET pengar. Han som är löntagare är i sin tur skyldig arbetsgivaren pengar för obetalda fakturor (rörigt, jag vet) och då är frågan om företagaren kan strunta i att betala in skatt och om löntagaren får göra det själv då. [br] [br]Det är en krånglig historia, och arbetsgivaren har ÄN så länge inte skrivit uppgifter om skatter etc. Är mest nyfiken på vems ansvar det är att skatten kommer in. [br] [br]Tack för svar! [br] [br] :lol:
30
Vid avstämningen av löntagarens skattekonto kollar man hur mkt skatt som löntagaren skall betala för inkomståret och jämför detta med hur mkt som har betalats in. Om arbetsgivaren har betalat in för mkt får löntagaren tillbaka det (skatteåterbäring), har arbetsgivaren betalat in för lite får löntagaren betala in det som saknas (restskatt). [br] [br]Svaret är alltså att det är löntagaren som är "betalningsskyldig".
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.