Fler bokföringsfrågor, nu angående bokföring förskottsbetalning/verifikation

16
Jag är förlorad i bokföringsdjungeln. 😃
Hursomhaver, har några frågor.
Ponera att jag får förskottsbetalning för en beställning. Betalning sker genom Payson.
Nu är min bokföringsstrategi som sådan:
1. Vid betalning, bokför detta på ett speciellt skapat konto i kontoplanen lämpligt namngiven "Payson". Som verifikation för detta använder jag en utskrift från insättningen/Payson.
2. När jag uppnått en anselig summa, exempelvis efter 10 betalda beställningar på mitt Payson-konto gör jag en överföring till mitt bankkonto och använder då insättningskvitto samt epost om uttag från Payson som verifikation.

Nu till min fråga. Kan jag göra såhär? Räcker detta som verifikation eller måste jag skriva ett utförligt kvitto (och kan jag då använda bokföringprogrammets funktion Kontantnota?) på vad som sålts och använda tillsammans med ovanstående som verifikation? Och skall jag i sådanafall göra detta redan direkt vid betalning till Payson, eller först när överföringen görs till mitt bankkonto?

Jag börjar få kläm på bokföringen, men det finns fortfarande en del frågetecken om praktiskt handhavande vid lite mer moderna betalningsmetoder än faktura och bankgiro. Hur gör alla andra som tar emot förskottsbetalningar och kreditkort?
1324
2
Vad skickar du för kvitto till kunden? För han får väll det?. Detta skall då bokföras när du får pengarna till Payson.[br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.