Aktiepost i beställningscentral (taxi)

2
Jag ska precis starta upp ett taxiåkeri. Detta taxiåkeri kommer vara anslutet till en beställningcentral. För att få vara ansluten till denna beställningscentral, måste man vara aktieägare i beställningscentralen.

Aktieposten kommer jag få köpa till ett ordentligt underpris.

Som jag förstått det hela, så måste jag äga dessa aktier privat. Dvs reavinst och reaförlust vid avyttring beskattas eller avdrages i den privata deklarationen. Så långt allt frid och fröjd.

Men innebär detta att aktierna inte går att föra in i bokföringen, för företagets soliditets skull? Dessa aktier har jag ju ingen större glädje av som privatperson så att säga. Går det att uppvärdera aktierna i bokföringen till dess reella värde, om man fått dem värderade av någon sakkunnig oberoende person?

Sen, för nyfikenhetens skull, hur gör man sedan rent bokföringstekniskt om man avyttrar dessa aktier en vacker dag (som reglerna ser ut idag), eftersom den vinsten eller förlusten ska beskattas i den privata deklarationen och inte i näringsverksamheten?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.