Sälja till sig själv

21
Hej

Jag har sökt runt på forumet men inte hittat de svar jag söker så jag vänder mig till alla kompetenta medlemmar för jag undrar över följande:

Om man startar en enskild firma och köper in produkter, då har man väl rätt att sälja till sig själv mot inköpspris (inpris+moms)? Hur går man i sådana fall till väga? Skapar man ett kundnummer för att registrera att produkten säljs? Fakturerar man sig själv? Hur bokför man detta?

Tack på förhand för hjälpen.
2360
37
Högst troligt att en nitisk skv-person förmånsbeskattar dig.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
15
Fast du har ju rätt till att sätta dina egna priser. Det finns ju ingen som hindrar dig från att sälja ut varorna som du har köpt in till ett pris som är lägre än inköpspriset om det är så.[br]Du behöver ju inte skapa något kundnummer utan sälj det i så fall som ett kontantköp på plats, dvs. med ett vanligt skrivet kvitto utan namn. När du köper något på ICA så ber de ju inte om ditt namn för att slutföra affären och lika lite ska ju du behöva ta namn på personen du säljer till. Vill du kan du ju skriva det ursprungliga beloppet och sedan ge en procentuell rabatt som motsvarar påslaget och sedan kalla det för öppningserbjudande eller rea/rabatt.[br]Lite fult att göra så i och för sig men det går nog. Finns det inget som heter "eget varuuttag"?[br]Själva tycker vi att vi skjuter oss i foten om vi redan från början plockar ut produkter ur sortimentet för inköpspris så vi gagnar oss själva genom att köpa allt till fullpris.
2360
37
Frå skv kan man då hävda att man inte bedriver företag då ett sådant ska vara vinstdrivande. Hur många fler sådana uttag har man gjort. Då gör man gärna en undersökning som tidningar sedan hakar på och så har man ofta gjort en hel hönsgård av en fjäder och skv får utökade resurser för att se var man sedan kan ge sig på så gör inte dem inte ens misstänksamma i sådant så kanske man kan avskaffa skv istället.  När SKV får fel så visste,trodde eller tyckte man inte att man ska skulle få berättigade avdrag.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.