Förskottsbetalning vid årsskiftet

2
Hej,

Har fått en ny kund som jag skall utföra ett arbete till med start i december 2005 och som skall vara avslutat i mars 2006.

Kunden vill att jag skall förskottsdebitera merparten av detta jobb redan nu i december. Detta innebär ju att jag får en stor intäkt i december (d.v.s. 2005) men mina kostnader för detta "projekt" i huvudsak kommer under 2006.

Finns det möjlighet att "periodisera" kostnader (som ju kommer 2006) så att dom kan dras mot intäkten (d.v.s förskottsdebiteringen som görs i december 2005).

Eller kan man "periodisera" intäkten till 2006.

Vore tacksam för ett utförligt svar i frågan, då jag måste ha klartmed vilken skatteeffekt jag får innan jag tackar ja till jobbet.



Hälsningar

janne
149
[quote="Jan Andersson"]Hej, [br]Har fått en ny kund som jag skall utföra ett arbete till med start i december 2005 och som skall vara avslutat i mars 2006. [br]Kunden vill att jag skall förskottsdebitera merparten av detta jobb redan nu i december. Detta innebär ju att jag får en stor intäkt i december (d.v.s. 2005) men mina kostnader för detta "projekt" i huvudsak kommer under 2006. [br]Finns det möjlighet att "periodisera" kostnader (som ju kommer 2006) så att dom kan dras mot intäkten (d.v.s förskottsdebiteringen som görs i december 2005). [br]Eller kan man "periodisera" intäkten till 2006. [br]Vore tacksam för ett utförligt svar i frågan, då jag måste ha klartmed vilken skatteeffekt jag får innan jag tackar ja till jobbet. [br] [br]Hälsningar [br]janne[/quote] [br] [br] [br]Du SKA periodisera intäkten den del av intäkten som du gör i dec skall "drabba" 2005års bokslut, och den del av ersättning som gäller jan-mars skall "drabba" 2006års bokslut.
2
[quote]Du SKA periodisera intäkten den del av intäkten som du gör i dec skall "drabba" 2005års bokslut, och den del av ersättning som gäller jan-mars skall "drabba" 2006års bokslut.[/quote] [br] [br]Hur periodiserar jag rent praktiskt d.v.s hur gör man?
507
1
[quote="Jan Andersson"][quote]Du SKA periodisera intäkten den del av intäkten som du gör i dec skall "drabba" 2005års bokslut, och den del av ersättning som gäller jan-mars skall "drabba" 2006års bokslut.[/quote] [br] [br]Hur periodiserar jag rent praktiskt d.v.s hur gör man?[/quote] [br] [br]Periodeserar gör du genom att avnvända dig av en bokföringsorder. Du räknar ut hur mycket som ska föras över till 2006. Krediterar kostnadskontot med det beloppet och debiterar ett periodiseringskonto. Efter årskiftet måste du boka tillbaka dessa kostnader från periodiseringskontot. Hoppas jag klargjort lite för dig. [br] [br]Annars är det bara att fråga på
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
720
[quote="dave.hugo"][quote="Jan Andersson"]Hej, [br]Har fått en ny kund som jag skall utföra ett arbete till med start i december 2005 och som skall vara avslutat i mars 2006. [br]Kunden vill att jag skall förskottsdebitera merparten av detta jobb redan nu i december. Detta innebär ju att jag får en stor intäkt i december (d.v.s. 2005) men mina kostnader för detta "projekt" i huvudsak kommer under 2006. [br]Finns det möjlighet att "periodisera" kostnader (som ju kommer 2006) så att dom kan dras mot intäkten (d.v.s förskottsdebiteringen som görs i december 2005). [br]Eller kan man "periodisera" intäkten till 2006. [br]Vore tacksam för ett utförligt svar i frågan, då jag måste ha klartmed vilken skatteeffekt jag får innan jag tackar ja till jobbet. [br] [br]Hälsningar [br]janne[/quote] [br] [br] [br]Du SKA periodisera intäkten den del av intäkten som du gör i dec skall "drabba" 2005års bokslut, och den del av ersättning som gäller jan-mars skall "drabba" 2006års bokslut.[/quote] [br] [br]Finns inget SKA i detta fall längre, det finnss stora möjligheter att själv styra över detta. Det finns både en huvudregel occh en alternativregel att använda sig av, det viktiga är att tänka på att man inte får byta hur man vill mellan dessa två regler. [br]Sedan uppkommer ju onekligen frågan om det är ett jobb som ska utföras till ett fast pris, då r reglerrna helt annorlunda.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.