Handelsbolag - värdepappersportfölj

9
Hej



Jag börjar så smått förstå att det inte är lönsamt rent skattetekniskt att köpa och sälja värdepapper i ett registrerat handelsbolag :cry:



Men jag kan ändå inte släppa tanken eftersom jag tycker att ett registrerat handelsbolag med eget org. nr är en bra "plattform" med ett klart regelverk.



Visst litar vi på varandra (Vi är 2 i HB'et), men att öppna en delad depå i den enes pers. nr. / namn med den andre som "påhäng" känns lite olustigt (enkelt bolag) när det redan finns ett registrerat handelsbolag.



Finns det ingen utväg? Det är ju inte så att vi vill undanhålla att betala skatt utan detta är mera av praktiska skäl. Vi kan ju bara göra detta i ett enkelt bolag. :wink:



Skulle man få godkänt av skattemyndigheten om man kör lite handel parallellt med handelsbolaget och låter våra transaktionskonton i bokföringen (2010-19, 2020-2029) vara motkonton? Och sedan skatta för evt vinster privat. Vilket man gör i alla fall när det gäller handelsbolaget vinster. Lite rörigt detta här. Hoppas någon förstår vad jag menar.



Tack på förhand!



BE Ohlsson

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.