Faktura problem....

3
Hej !!



Jag gjorde i maj 2005 ett jobb för en kund för 9000:- + moms



Pga ett litet slarv så glömde jag bort att fakturera och skickade fakturan först i mitten av juli, på denna faktura glömde jag skriva på

att " dröjsmåls ränta deb. enl räntelagen osv... "



Varjefall fakturan förfall.. och jag skickade en ny , denna hade dock texten

" dröjsmåls ränta deb enl ränte lagen.." Men även denna har förfallit....



Jag har sökt personen i fråga men inget svar har jag fått..

Nu har jag hört på avvägar att min kund har problem med kapital,

Då dom har skickat ut brev till visa fodrings ägare om att ev skära sina fakturor med 40%



Så min fråga är , hur går man vidare med sånt här jag har själv inte fått nått brev ?...?..

9000:- är en ganska stor summa för mig som ny startad entrepenör....

Skall jag skicka ytterligare en faktura??

Mhv calle
507
1
Går det inte att få tag på kunden? [br] [br]Annars för du väl kontakta kronofogden. Finns företaget där har du nog svårt att få några pengar. Du lär nog inte ligga som prio ett. [br] [br]Men du måste tänka på att som egen företagare gäller det att få in pengarna så snabbt som möjligt. Att missa en faktura är inte bra! [br] [br]Du bör nog försöka hitta någon bra rutin så att du inte missar detta i fortsättningen.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
488
Det låter som om du snabbt behöver kontakta kronofogden om du ska ha chans att få några pengar alls.
15
[quote="bobbydemoda"]Hej !! [br] [br]Jag gjorde i maj 2005 ett jobb för en kund för 9000:- + moms [br] [br]Pga ett litet slarv så glömde jag bort att fakturera och skickade fakturan först i mitten av juli, på denna faktura glömde jag skriva på [br]att " dröjsmåls ränta deb. enl räntelagen osv... " [br] [br]Varjefall fakturan förfall.. och jag skickade en ny , denna hade dock texten [br]" dröjsmåls ränta deb enl ränte lagen.." Men även denna har förfallit.... [br] [br]Jag har sökt personen i fråga men inget svar har jag fått.. [br]Nu har jag hört på avvägar att min kund har problem med kapital, [br]Då dom har skickat ut brev till visa fodrings ägare om att ev skära sina fakturor med 40% [br] [br]Så min fråga är , hur går man vidare med sånt här jag har själv inte fått nått brev ?...?.. [br]9000:- är en ganska stor summa för mig som ny startad entrepenör.... [br]Skall jag skicka ytterligare en faktura?? [br]Mhv calle[/quote] [br] [br]---- [br]Hans företag riskerar att hamna i kk om du går via kronofogden i stället för att som de andra, ev godta ackordet. Han får visserligen problem hos dem när han ev kontaktar dem i framtiden. Men om bara någon eller några går via kronofogden borde ni ha större chans. Påtryckningen från Kronofogen väger ju ganska tung... Men utgå från ursprungskravet 9.000 kr utan ränta Det är ju den ursprungliga fakturan han fått och inte betalt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.