Telefonkostnader?

andersb
Hur gör man med telefonkostnader om man har ett litet handelsbolag?



Säg att man har en privat mobil som man ringer med i företaget för en femtiolapp i månaden. Kan man ta upp det som en kostnad? Hur ska det bokföras i så fall?
232
[quote="andersb"]Hur gör man med telefonkostnader om man har ett litet handelsbolag? [br] [br]Säg att man har en privat mobil som man ringer med i företaget för en femtiolapp i månaden. Kan man ta upp det som en kostnad? Hur ska det bokföras i så fall?[/quote] [br] [br]Hmm... Är lite osäker nu men jag tror följande: [br] [br]1910 kassa: kredit 50kr [br]6112 mobil: debit 40kr (alt. 6212) [br]2640 moms in: debit:10kr [br] [br]Är dock väldigt osäker, men kolla din kontoplan om detta kan vara rimligt?
M-Daniel Johansson
232
[quote="andersb"]Hur gör man med telefonkostnader om man har ett litet handelsbolag? [br] [br]Säg att man har en privat mobil som man ringer med i företaget för en femtiolapp i månaden. Kan man ta upp det som en kostnad? Hur ska det bokföras i så fall?[/quote] [br] [br]Hmm... Är lite osäker nu men jag tror följande: [br] [br]1910 kassa: kredit 50kr [br]6112 mobil: debet 40kr (alt. 6212) [br]2640 moms in: debet 10kr [br] [br]Är dock väldigt osäker, men kolla din kontoplan om detta kan vara rimligt?
M-Daniel Johansson
23
Tänk på att beställa någon form av samtalsregister från din operatör! Du måste på denna kunna redovisa vad som varit privatasamtal och vad som varit företagets, annars kan det hända att skatteverket inte godkänner dina avdrag! [br] [br]Ett tips är att ta fram en markeringspenna och markera de olika samtalen och sen spara detta i bokföringen, då har inte skatteverket så mycket att gnälla över!
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.