Likviditet efter investering/inventarie

23
Hey! en liten logiskt liten fråga som jag kom att tänka på!



Säg att jag har 100 000 på mitt bankgiro, som är min likviditet.

Jag investerar i en dyr maskin som kostar 40 000 kr!

I butiken betalar jag hela summan, och det dras på mitt konto, där ligger nu bara 60 000 kr.

Jag delar upp kostnaden på 5 år, alltså 8 000 kr som ska bokföras per år!

Jag bokför summan på 8 000 kr, jag periodiserar de andra betalningarna för de 4 nästkommande åren.

Men jag betalar 40 000 kr, men drar bara av 8 000 kr? Enligt min bokföring så ska det ju ligga 100 000 - 8 000 = 92 000 kr



Hur jobbar logiken bakom? Lägger man då 40 000 - 8 000 = 32 000 kr på inventarie kontot, som räknas till mina tillgångar



Så att mina tillgångar är egentligen 60 000 kr på kontot och 32 000 kr i inventarier = 92 000 kr



Efter 4 år så kommer jag att dra av de restrerande från inventarie kontot, och då har 0 kr i inventarier och 60 000 i kontot?

(förutsatt att inget annat händer, och jag inte tar hänsyn till skatter/moms osv)



Det som jag tycker är lite krångligt är likvidets räkningen, för där måste man ju dra av hela summan på engång, annars stämmer ju inte det med summan man har på kontot, fast bokföringen i sig skulle stämma?!



jag svarade kankse på mina egna frågor, men rätta mig om jag är helt ute o cycklar
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
72
1
Verkar stämma. Bra med folk som både frågar och svarar på samma gång.
720
[quote="kemikal"]Hey! en liten logiskt liten fråga som jag kom att tänka på! [br] [br]Säg att jag har 100 000 på mitt bankgiro, som är min likviditet. [br]Jag investerar i en dyr maskin som kostar 40 000 kr! [br]I butiken betalar jag hela summan, och det dras på mitt konto, där ligger nu bara 60 000 kr. [br]Jag delar upp kostnaden på 5 år, alltså 8 000 kr som ska bokföras per år! [br]Jag bokför summan på 8 000 kr, jag periodiserar de andra betalningarna för de 4 nästkommande åren. [br]Men jag betalar 40 000 kr, men drar bara av 8 000 kr? Enligt min bokföring så ska det ju ligga 100 000 - 8 000 = 92 000 kr [br] [br]Hur jobbar logiken bakom? Lägger man då 40 000 - 8 000 = 32 000 kr på inventarie kontot, som räknas till mina tillgångar [br] [br]Så att mina tillgångar är egentligen 60 000 kr på kontot och 32 000 kr i inventarier = 92 000 kr [br] [br]Efter 4 år så kommer jag att dra av de restrerande från inventarie kontot, och då har 0 kr i inventarier och 60 000 i kontot? [br](förutsatt att inget annat händer, och jag inte tar hänsyn till skatter/moms osv) [br] [br]Det som jag tycker är lite krångligt är likvidets räkningen, för där måste man ju dra av hela summan på engång, annars stämmer ju inte det med summan man har på kontot, fast bokföringen i sig skulle stämma?! [br] [br]jag svarade kankse på mina egna frågor, men rätta mig om jag är helt ute o cycklar[/quote] [br] [br]Du kommer aldrig att ha 0 på inventariekontot, dessutom periodiserar man inte kostnaden vid inventarier utan man gör avskrivningar. När du köper saken för 40.000 (jag bortser också från momsen eftersom inte du tar med det i din berkning) så bokförs allt på kontot för inventarier. Du har nu 60.000 på banken och 40.000 i inventarier. När året är slut gör du en avskrivning på årets förbrukning av inventariens värde =kostnaden=avskrivningen. Då bokar du 8000 i kostnad på resultatkontot för avskrivningar och krediterar kontot för värdeminskning av inventarier med 8000. Din balansräkning har nu 60.000 på banken, 40.000 i inventarier och -8000 på kontot för värdeminskning av inventarier som är ett underkonto till inventarier. [br]År två gör du samma sak och efter fem år så har du fortfarande 60.000 på banken, 40.000 i inventarier och -40.000 på värdeminskning av inventarier.
23
okej! tack, nu tar vi och krånglar till det! :) [br] [br]hur är det med momsen? när drar man den? bokför man hela momsen på engång? eller gör man det vid de 5 olika avskrivningstillfällerna? [br] [br]kontot för värdeminskning av inventarier och inventario kontot? vad händer med dem år 7 tex ? [br] [br]när man gör avskrivningar på inventarier, är det inte meningen att de efter att de är "avskrivna" har tappat sitt värde? att de sen räknas som "förbrukningsinventarie"? om man tex köper en dator, och räknar med att den har en livslängd på 5 år, och skriver av den på 5 år, är den då inte värd 0 i inventarier efter 5 år? [br] [br]när man som i exemplet har 40 tkr i inventarier och 40 tkr i värdeminsking av inventarier, slår de inte ut varandra ? så att båda kontona kan "nollas" ?
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
507
1
[quote="kemikal"]okej! tack, nu tar vi och krånglar till det! :) [br] [br]hur är det med momsen? när drar man den? bokför man hela momsen på engång? eller gör man det vid de 5 olika avskrivningstillfällerna? [br][/quote] [br] [br]Momsen drar du med en gång!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.